Copil cu Asperger si "insotitor la scoala"
Raspunsuri - Pagina 3
rrox3 spune:
| Citat: |
| citat din mesajul lui witeflower Indiferent de diagnosticul pus, sunt esentiale raspunsurile la 2 intrebari: 1. Copilul a fost la gradi? Daca da - a avut nevoie de insotitor? (Daca la gradi s-a descurcat fara insotitor, foarte probabil se va descurca si la la scoala - desigur, inv va trebui sa fie "in tema" cu problemele copilului si sa-l trateze in mod adecvat). 2. Mama si alte persoane din jurul copilului, inclusiv specilalistul cu care face terapie - ce parere au? Este prezenta insotitorului una absolut necesara? Orice afectiune fizica sau psihica poate avea forme mai usoare sau mai grave. Nu pentru toate e nevoie de insotitor. Pe de alta parte, multe scoli din Romania au (sau pot obtine) un "invatator de sprijin", care ajuta copiii cu diferite tipuri de dificultati (si e platit de stat!) Din ce stiu eu - spre deosebire de alte tari, e cam greu sa fie platit un inv de sprijin pentru un singur copil (de regula e platit pentru 8-12 copii, cu care lucreaza uneori individual, in cabinet, alteori simultan, alteori ii asista la lectiile desfasurate in clasa, alaturi de invatatoare). Totusi, in situatii speciale, cred ca e posibil sa aiba mai putini copii si sa aloce mai mult timp fiecaruia dintre ei. Ce trebuie sa faca parintii pentru a avea acces la inv de sprijin? Sa se adreseze psihologului scolar si sa solicite indrumare pentru obtinerea certificatului C.E.S. (Care inseamna "Copil cu cerinte educationale speciale"). Nu e complicat, dar trebuie o evaluare si cateva acte la dosar. Avantajul ar fi ca foarte probabil nu ar fi singurul copil din clasa/din scoala care e in aceasta situatie. Alt avantaj - ca i se poate adapta programa si modul de evaluare la modul lui de lucru si la capacitatile sale. Daca e supradotat, pentru a fi motivat sa lucreze, va avea nevoie de o programa speciala si de un alt ritm/mod de lucru, de alte tipuri de evaluari. Inv de sprijin colaboreaza cu invatatoarea si cu psihologul scolar sa realizeze toate astea. Demersul poate fi util si daca baietelul va merge la scolala cu insotitor permanent. "Oamenii mari nu pricep niciodata singuri nimic. Si e obositor pentru copii sa le dea mereu lamuriri si explicatii" (A. Saint-Exupery, "Micul print") |
Problema in Romania e ca CES e similar doar cu deficiente.
Spui CES, spui deja handicap, retard. Si tot CES sunt si copii supradotati, cu un IQ peste 130. Si ei au nevoi speciale. Cu atat mai mult cu cat au si Asperger unii dintre ei. Scoala romanesca nu le ofera absolut nimic. Imi pare rau, dar e totul doar teorie. Cu cateva mici exceptii, in cateva scoli (eu stiu de una in Iasi)... exceptii fericite datorate initiativei particulare a unor profesori si nu sistemului.
Roxana, Mariuca (n. 1 iulie 1999) si Ioana (n. 23 martie 2005)
simali spune:
| Citat: |
| citat din mesajul lui arminad Cam asta ar fii rolul insotitorului,sa surprinda acele momente sociale ,sa le decodifice ,sa le explice si mai ales sa o faca in momentul in care ele se intimpla nu cind vine copilul de la scoala sau merge o data pe luna la sedinta cu psihologul.Tu crezi ca el va veni acasa sa spuna " puteau unii in lift si le-am zis-o!"Nu pt ca in mintea lui asta nu e ceva nefiresc. |
Da, si din pacate parintele nu poate fi mereu langa copil pentru decodificare. Copilul cu Asperger invata societatea printr-un soi de sabloane. Ceva gen "in situatia cutare facem asa". El retine si reproduce fix asa. NICIODATA altfel.
Pe de alta parte, in afara de aspectele neplacute mentionate de tine, exista si o parte buna a acestei neadegvari sociale. De pilda baiatul meu merge de doua saptamani la un curs de fotbal. Acolo sunt baiati mai mari cam cu 2 ani decat el, nicidecum incepatori, copii foarte competenti social (genul care vin singuri la curs, fara parinti, care bat mingea pe maidan cu alti copii, etc.). Si se duce Vlad (el e clasa a II-a) la portar (un baiat cam de clasa a IV-a) si-i zice "Bravo, te felicit, esti un portar excelent; daca nu erai tu echipa noastra lua mult mai multe goluri". Si m-am uitat la pusti cum s-a luminat si l-a ciufulit asa ... afectuos.
"Calea de mijloc este calea ZEN"
Alice
arminad spune:
Si noi avem multe succese sociale in compensatie cu gafele tot datorita acestei sinceritati autentice care din pacate noi ca "normali" o pierdem mult prea devreme in viata.
Ma opreste intr-o zi profesoara de library sa imi spuna ce i-a zis fiul meu.I-a zis "Mrs Lading,mie nu-mi plac deloc cartile pentru ca nu sunt povesti vii asa ca si filmele,dar imi place asa de mult de d-voastra ca pot sa suport, mai usor decit in Kindergarten, ora de library."
Cam asa e si in relatiile cu copiii,le face complimente la care nu m-as fii gindit niciodata ,ceea ce il face destul de po****r printre ei.
alra spune:
ba nene, nu stiu cum o fi la americani dar stiu cum e la romani si aici, asa ca o tin pe a mea: sa il trimiti pe ala micu (ma refer la unul care nu are o forma urata de asperger) cu trena dupa el la scoala si cu stampila pe frunte nu e bine! asperger e o chestie de finete, cuvantul "autism" pus pe langa asperger sperie, oamenii nu stiu ce inseamna prea bine, cred ca e ceva rau.
ca ai feedback de la invatatoare si il asisti acasa sau cu cineva specializat e altceva.
ALRA mami de Laura(06/02/2006) si Nicole(08/12/2008)
Vacanta cu Laura in Romania
arminad spune:
Alra,ce am vrut sa zic e ca asa cum spunea si Bird in tarile cu emigranti multi un copil altfel trece mai usor neobservat,adica nu se uita nimeni ca la urs tocmai pt ca vad zilnic si de ani de zile tot felul de obiceiuri,accente,turbane si alte cele.D-aia nu se mai mira nimeni ca x lescu nu pronunta bine nu stiu ce litera sau ca vine miss x cu el in clasa cind se perinda tot felul de profesoare pe acolo.
Dar prejudecatile desigur ca exista si aici ca doar nu sunt astia mai cu mot. Daca nu le gasesti la scoala,le gasesti printre vecini sau si mai sigur,aici n-ai cum sa dai gres,in rindul comunitatii romanesti deci nu ai cum sa scapi,depinde cit iti pasa de mult.
Cind a deschis subiectul,Felicia se mira pt ca nu auzise de asa ceva,iar noi i-am spus ca se practica in multe locuri.Cit e de benefic depinde de n factori si nu neaparat de locatie.Poate sa fie benefic la Botosani daca parintii platesc o fata destupata la minte care stie sa il ajute pe copil si fac aceesi munca si ei acasa si oriunde merg, sau poate sa fie dezastruos la New York daca gaseti una careia i se filfiie si asteapta sa treaca timpul.
Eu personal cred ca e mai bun modelul de instructie fara insotitor dar in clase mai mici si in care sa existe pe linga invatatoarea obisnuita o profesoara de educatie speciala si un aide .Fiul meu asa a avut in gradi si mi s-a parut ideal.Adica nu e nici invatatoarea aia lasata singura acolo sa ii iasa sufletul cu atitia copii si copilul sa se descurce cum poate . Este cineva mereu acolo care sa intrevina cind e nevoie sa il ajute si e calificat sa faca asta.Plus ca se rezolva si problema cu stigma adica profesoara de educatie speciala e pur si simplu acolo la nevoie fara sa vina x cu ea de mina.
