indemnizatie
buna as dori o informatie
lucrez din oct 2006 la o firma cu carte de munca iar acum sunt insarcinata in luna 1
am avut neintelegeri cu seful si as dori sa stiu care sunt sansele ssa primesc indemnizatia pentru bebe daca imi scimb acum locul de munca?
sau sa intru in somaj se poate? va multumesc. p.s: tre sa nasc in septembrie la inceput
Raspunsuri
Lona spune:
quote:
Initial creeata de dragutza2355
buna as dori o informatie
lucrez din oct 2006 la o firma cu carte de munca iar acum sunt insarcinata in luna 1
am avut neintelegeri cu seful si as dori sa stiu care sunt sansele ssa primesc indemnizatia pentru bebe daca imi scimb acum locul de munca?
sau sa intru in somaj se poate? va multumesc. p.s: tre sa nasc in septembrie la inceput
In somaj poti intra doar daca te da afara (concediere), si nu daca pleci singura. Atentie ca lunile in care beneficiezi de indemnizatie de somaj sa-ti ajunga pana nasti (adica impinge momentul cat mai mult). Perioada indemnizata de somaj este de 6 luni la o perioada de stagiu de cotizare de sub 5 ani (dar nu mai putin de 1), de 9 luni pentru un stagiu de 5-10 ani si 12 luni pentru stagiu de peste 10 ani. Vezi unde te incadrezi (n-ai spus daca ai lucrat si inainte de 2006).
Altfel - nu-ti ramane decat sa-ti gasesti o noua slujba, si sa nu intrerupi stagiul de cotizare ma mult de o fractiune de luna.
Daca eu n-am fost clara, vine Marius acum si ne corecteaza
.
dragutza2355 spune:
mersi mult
inainte am mai lucrat dar am avut 3 luni intrerupte pe cartea de munca
daca ma angajez in alta parte acum sa le zic ca sunt gravida?
daca azi imi fac lichidarea maine tre sa fiu deja angajata la alta firma? nu afecteaza?
claudiaclau spune:
HOTARARE nr. 1.025 din 9 august 2006
pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 148/2005 privind sustinerea familiei in vederea cresterii copilului, cu modificarile si completarile ulterioare
EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL nr. 704 din 17 august 2006
In temeiul art. 108 din Constitutia Romaniei, republicata, si al art. III din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 44/2006 pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 148/2005 privind sustinerea familiei in vederea cresterii copilului si al Legii nr. 61/1993 privind alocatia de stat pentru copii,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
ART. 1
Se aproba Normele metodologice de aplicare a prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 148/2005 privind sustinerea familiei in vederea cresterii copilului, cu modificarile si completarile ulterioare, prevazute in anexa care face parte integranta din prezenta hotarare.
ART. 2
La data intrarii in vigoare a prezentei hotarari se abroga Hotararea Guvernului nr. 1.825/2005 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 148/2005 privind sustinerea familiei in vederea cresterii copilului, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 7 din 4 ianuarie 2006, cu modificarile si completarile ulterioare.
ANEXA
NORME METODOLOGICE
de aplicare a prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 148/2005
privind sustinerea familiei in vederea cresterii copilului, cu modificarile si completarile ulterioare
CAP. I
Dispozitii generale
ART. 1
Beneficiaza de drepturile prevazute de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 148/2005 privind sustinerea familiei in vederea cresterii copilului, cu modificarile si completarile ulterioare, denumita in continuare ordonanta de urgenta, oricare sau, in cazul prevazut la art. 6^1 din ordonanta de urgenta, fiecare dintre parintii firesti ai copilului, precum si persoana careia i s-a incredintat copilul in vedrea adoptiei, care a adoptat copilul, care are copilul in plasament ori in plasament in regim de urgenta, precum si persoana care a fost numita tutore, denumite in continuare persoane indreptatite, daca acestea indeplinesc cumulativ urmatoarele conditii:
a) sunt cetateni romani sau, dupa caz, cetateni straini ori apatrizi;
b) au domiciliul sau resedinta in Romania, conform legii;
c) locuiesc impreuna cu copilul/copiii pentru care solicita drepturile si se ocupa de cresterea si ingrijirea acestuia/acestora.
ART. 2
(1) Concediul si indemnizatia lunara pentru cresterea copilului sau, dupa caz, stimulentul lunar se cuvin pentru fiecare dintre primele 3 nasteri survenite dupa data de 1 ianuarie 2006 inclusiv sau, dupa caz, pentru primii 3 copii incredintati in vederea adoptiei, adoptati sau aflati in plasament ori in plasament in regim de urgenta, precum si pentru cei pentru care a fost instituita tutela cu aceasta data.
(2) Concediul fara plata indemnizatiei pentru cresterea copilului, prevazut la art. 6 1 din ordonanta de urgenta, se cuvine dupa primele 3 nasteri sau, dupa caz, dupa primii 3 copii incredintati in vederea adoptiei, adoptati sau aflati in plasament ori in plasament in regim de urgenta, precum si pentru cei pentru care a fost instituita tutela.
(3) Alocatia de stat pentru copii se acorda in cuantumul prevazut la art. 4 alin. (1) lit. a) din ordonanta de urgenta pentru fiecare copil pana la implinirea varstei de 2 ani, respectiv 3 ani in cazul copilului cu handicap, incepand cu data de 1 ianuarie 2007.
ART. 3
(1) Potrivit dispozitiilor art. 2 alin. (1) si (2) din prezentele norme metodologice, prin nastere se intelege aducerea pe lume a unuia sau a mai multor copii vii.
(2) La stabilirea celor 3 nasteri prevazute la art. 2 alin. (1) se ia in calcul si nasterea survenita pana la data de 31 decembrie 2005 inclusiv, in situatia in care solicitantii drepturilor prevazute de ordonanta de urgenta beneficiaza integral de aceste drepturi dupa data de 1 ianuarie 2006.
(3) Situatia copilului nascut mort sau situatia in care acesta moare in perioada corespunzatoare concediului de maternitate nu se are in vedere la stabilirea primelor 3 nasteri pentru care se acorda drepturile prevazute de ordonanta de urgenta.
CAP. II
Concediul si indemnizatia lunara pentru cresterea copilului
ART. 4
(1) Concediul si indemnizatia lunara pentru cresterea copilului, prevazute de ordonanta de urgenta, se acorda persoanelor indreptatite, daca acestea au realizat venituri profesionale supuse impozitului pe venit, potrivit prevederilor Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, denumita in continuare Codul fiscal, timp de 12 luni in ultimul an anterior datei nasterii copilului sau, dupa caz, de la data la care s-a realizat incredintarea in vederea adoptiei, s-a aprobat adoptia ori s-a instituit plasamentul sau tutela.
(2) De drepturile prevazute la alin. (1) beneficiaza si persoanele care realizeaza venituri supuse impozitului pe venit, dar care, potrivit legii, sunt scutite de plata acestora.
(3) In calculul celor 12 luni prevazute la alin. (1) se includ si fractiunile de luna in care s-au realizat venituri profesionale supuse impozitului pe venit, precum si cele in care solicitantii s-au aflat in una sau mai multe dintre situatiile prevazute la art. 1 alin. (2) din ordonanta de urgenta, considerate, in intelesul ordonantei de urgenta, luna intreaga.
(4) Prin fractiune de luna se intelege efectuarea a cel putin jumatate din zilele lucratoare din acea luna in care persoana indreptatita a realizat venituri profesionale supuse impozitului pe venit, potrivit Codului fiscal, ori s-a aflat in una sau mai multe dintre situatiile prevazute la alin. (7).
(5) Prin exceptie, se accepta ca o singura data fractiunea de luna sa fie constituita dintr-un numar mai mic de zile lucratoare decat cel prevazut la alin. (4).
(6) Cele 10 luni prevazute la art. 24 alin. (2) din ordonanta de urgenta se calculeaza ca stagiu de cotizare, in conformitate cu prevederile Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, cu modificarile si completarile ulterioare.
(7) Cele 12 luni prevazute la alin. (1) pot fi constituite integral si numai din perioadele prevazute la art. 1 alin. (2) din ordonanta de urgenta, daca persoana s-a aflat in una sau mai multe dintre urmatoarele situatii:
a) si-a insotit sotul/sotia trimis/trimisa in misiune permanenta in strainatate;
b) a beneficiat de indemnizatie de somaj, stabilita conform legii, sau a realizat perioade de stagiu de cotizare in sistemul public de pensii, in conditiile prevazute de actele normative cu caracter special care reglementeaza concedierile colective;
c) a beneficiat de concedii medicale si de indemnizatii pentru incapacitate temporara de munca, cauzata de boli obisnuite sau de accidente in afara muncii;
d) a beneficiat de concedii medicale si de indemnizatii pentru prevenirea imbolnavirilor si recuperarea capacitatii de munca, exclusiv pentru situatiile rezultate ca urmare a unor accidente de munca sau boli profesionale;
e) a beneficiat de concedii medicale si de indemnizatii pentru maternitate;
f) a beneficiat de concedii medicale si de indemnizatii pentru ingrijirea copilului bolnav;
g) a beneficiat de concedii medicale si de indemnizatii de risc maternal;
h) a beneficiat de pensie de invaliditate;
i) a beneficiat de concedii si de indemnizatii de asigurari sociale de sanatate prevazute de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 158/2005 privind concediile si indemnizatiile de asigurari sociale de sanatate, cu modificarile ulterioare;
j) a urmat cursurile de zi ale invatamantului universitar, organizat potrivit legii, pe durata normala a studiilor respective, cu conditia absolvirii acestora cu examen de licenta sau de diploma. In sensul dispozitiilor art. 38 alin. (1) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, cu modificarile si completarile ulterioare, se ia in considerare intervalul cuprins intre ziua in care incepe si ziua in care se sfarseste fiecare an universitar, in conditiile legii;
k) se afla in perioada de 60 de zile de la absolvirea cursurilor de zi ale invatamantului universitar, organizat potrivit legii, cu examen de licenta sau de diploma, in vederea angajarii sau, dupa caz, a trecerii in somaj, potrivit legii;
l) a beneficiat de concediu fara plata pentru a participa la cursuri de formare si perfectionare profesionala din initiativa angajatorului sau la care acesta si-a dat acordul, organizate in conditiile legii;
m) a lucrat cu contract individual de munca in strainatate, pe baza acordurilor guvernamentale bilaterale incheiate de Romania cu alte state;
n) se afla in perioada de intrerupere temporara a activitatii, din initiativa angajatorului, fara incetarea raportului de munca, pentru motive economice, tehnologice, structurale sau similare, potrivit legii;
o) a satisfacut serviciul militar ca militar in termen sau ca militar cu termen redus, pe durata legal stabilita, a fost concentrat, mobilizat sau in prizonierat;
p) a realizat in sistemul public de pensii, pana la data de 1 ianuarie 2006, perioade de stagiu de cotizare pe baza de contract de asigurare sociala;
q) a beneficiat de indemnizatia lunara pentru cresterea copilului pana la varsta de 2 ani, respectiv pana la 3 ani in cazul copilului cu handicap.
( In situatia in care nasterea se produce inainte de termen, perioada prevazuta la alin. (1) se diminueaza cu perioada cuprinsa intre data nasterii copilului si data prezumata a nasterii, certificata de medicul de specialitate.
ART. 5
Veniturile din salarii, din activitati independente si din activitati agricole prevazute la art. 1 alin. (3) din ordonanta de urgenta sunt cele definite de Codul fiscal la art. 55 alin. (1) si (2), la art. 46 alin. (1)-(4) si la art. 71.
ART. 6
(1) Indemnizatia lunara pentru cresterea copilului se acorda pe baza de cerere, insotita in mod obligatoriu de copia actului de identitate al solicitantului si a certificatului de nastere al copilului pentru care se solicita dreptul ori, dupa caz, de livretul de familie, certificate pentru conformitate cu originalul si, dupa caz, de actele doveditoare prevazute la alin. (4)-(7), care sa ateste indeplinirea conditiilor prevazute de ordonanta de urgenta.
(2) In cazul in care nu a fost eliberat certificatul de nastere al copilului pentru care se solicita dreptul, cererea prevazuta la alin. (1) va fi insotita de actul constatator al nasterii sau de extrasul de nastere.
(3) Pentru situatia prevazuta la alin. (2) beneficiarii dreptului au obligatia sa depuna la directia de munca, solidaritate sociala si familie judeteana, respectiv a municipiului Bucuresti, denumita in continuare directie teritoriala, copia certificatului de nastere al copilului, in termen de 30 de zile de la eliberarea acestuia, dar nu mai tarziu de 6 luni de la nasterea copilului.
(4) Actele doveditoare privind componenta familiei, filiatia copiilor si situatia lor juridica se prezinta in copie certificata sau, dupa caz, autentificata pentru conformitate cu originalul, si sunt, dupa caz, urmatoarele:
a) certificatele de nastere ale tuturor copiilor nascuti dupa data de 1 ianuarie 2006;
b) hotararea judecatoreasca de incredintare in vederea adoptiei, potrivit legii;
c) hotararea judecatoreasca de incuviintare a adoptiei, potrivit legii;
d) hotararea judecatoreasca sau, dupa caz, hotararea comisiei pentru protectia copilului pentru masura plasamentului, potrivit legii;
e) decizia directorului general al directiei generale de asistenta sociala si protectia copilului sau, dupa caz, hotararea judecatoreasca pentru masura plasamentului in regim de urgenta, potrivit legii;
f) hotararea judecatoreasca de instituire a tutelei sau, dupa caz, dispozitia autoritatii tutelare, potrivit legii.
(5) Actele doveditoare privind realizarea de venituri profesionale supuse impozitului pe venit conform Codului fiscal sunt, dupa caz, urmatoarele:
a) dovada eliberata de angajator din care sa rezulte ca persoana indreptatita a realizat venituri cu caracter salarial sau, dupa caz, de autoritatea competenta, in caz de dizolvare, faliment sau lichidare judiciara a angajatorului;
b) dovada eliberata de autoritatile competente pentru plata impozitului in cazul persoanelor care realizeaza venituri din activitati independente sau, dupa caz, din activitati agricole;
c) dovada eliberata de autoritatile competente in cazul persoanelor scutite de plata impozitului;
d) dovada eliberata de autoritatile competente in cazul asociatilor unici privind plata impozitului pe venit;
e) adeverinta eliberata de platitorul indemnizatiei de maternitate sau, dupa caz, alte dovezi din care sa reiasa ultima zi de concediu de maternitate acordat in conditiile Legii nr. 19/2000, cu modificarile si completarile ulterioare;
f) adeverinta eliberata de platitorul indemnizatiei de maternitate, potrivit Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 158/2005, de angajator sau, dupa caz, de casa teritoriala de asigurari de sanatate ori de agentia judeteana pentru ocuparea fortei de munca, pentru aplicarea art. 8 alin. (1) lit. d) din ordonanta de urgenta;
g) dovada eliberata de autoritatile competente, de angajatori sau, dupa caz, declaratia pe propria raspundere, din care sa rezulte data de la care solicitantul se afla in concediu pentru cresterea copilului;
h) copia tradusa a contractului de munca sau dovada eliberata de autoritatile straine sau romane, care sa ateste realizarea de venituri profesionale pe baza unor contracte individuale de munca in strainatate in baza acordurilor guvernamentale bilaterale incheiate de Romania cu alte state.
(6) Actele doveditoare privind atestarea situatiilor prevazute la art. 4 alin. (7) sunt, dupa caz, urmatoarele:
a) dovada eliberata de institutia care a trimis persoana in misiune permanenta in strainatate, pentru situatia prevazuta la lit. a);
b) dovada eliberata de agentia teritoriala pentru ocuparea fortei de munca, pentru situatiile prevazute la lit. b), c), e), f), k) si q);
c) dovada eliberata de casele teritoriale de pensii, pentru situatiile prevazute la lit. c)-h) si p), precum si pentru situatia prevazuta la art. 24 alin. (2) din ordonanta de urgenta;
d) dovada eliberata de angajator ori, dupa caz, de casa teritoriala de asigurari de sanatate, pentru situatiile prevazute la lit. c), i), k)-n);
e) diploma de absolvire, foaia matricola sau adeverinta eliberata de institutia de invatamant superior, pentru situatiile prevazute la lit. j) si k);
f) livretul militar sau, dupa caz, adeverinta ori certificatul eliberat de centrul militar in a carui raza teritoriala domiciliaza persoana indreptatita, in care sunt precizate cu exactitate perioadele si natura situatiei respective, pentru situatia prevazuta la lit. o).
(7) Alte acte doveditoare privind acordarea indemnizatiei lunare sunt, dupa caz, urmatoarele:
a) declaratia pe propria raspundere din care sa rezulte ca celalalt parinte firesc sau, dupa caz, o alta persoana dintre cele prevazute la art. 5 alin. (2) din ordonanta de urgenta nu beneficiaza de indemnizatie sau de stimulent;
b) declaratia pe propria raspundere a persoanei indreptatite ca se ocupa de cresterea si ingrijirea copilului si ca acesta nu este incredintat sau dat in plasament unei alte persoane ori unui organism privat autorizat sau serviciu public;
c) certificatul de incadrare a copilului intr-un grad de handicap;
d) adeverinta eliberata de medicul specialist privind certificarea nasterii inainte de termen;
e) alte documente, dupa caz, din care sa rezulte indeplinirea conditiilor de acordare a concediului si indemnizatiei pentru cresterea copilului, la solicitarea directiilor teritoriale.
( Pentru cetatenii straini sau apatrizi, componenta familiei, filiatia copiilor si situatia lor juridica se dovedesc cu documentele eliberate de autoritatile din tara de origine si confirmate de autoritatile romane sau, dupa caz, cu documentele eliberate de autoritatile romane, precum si cu alte documente prevazute la alin. (4).
ART. 7
(1) Concediul pentru cresterea copilului, prevazut la art. 1 alin. (1) din ordonanta de urgenta, se acorda, pe baza de cerere, aprobata de catre angajatorul la care isi desfasoara activitatea persoana indreptatita.
(2) In situatia persoanelor indreptatite care realizeaza venituri profesionale din activitati independente sau agricole si care nu lucreaza in baza unui contract de munca, concediul reprezinta intreruperea activitatii pe perioada pana la implinirea de catre copil a varstei de 2 ani, respectiv 3 ani in cazul copilului cu handicap.
(3) Pe durata concediului prevazut la alin. (1) si (2) se acorda indemnizatia lunara prevazuta de ordonanta de urgenta.
ART. 8
(1) In cazul in care persoana indreptatita, beneficiara a concediului si a indemnizatiei lunare pentru cresterea copilului in varsta de pana la 2 ani, respectiv 3 ani in cazul copiilor cu handicap, naste in aceasta perioada unul sau mai multi copii ori i se incredinteaza spre adoptie, i se incuviinteaza adoptia, i se dau in plasament unul sau mai multi copii ori este numita tutore, concediul pentru cresterea copilului, prevazut la art. 1 alin. (1) din ordonanta de urgenta, se prelungeste corespunzator pana la incheierea duratei de acordare pentru cel din urma copil, conform legii, a concediului si indemnizatiei pentru cresterea copilului.
(2) In situatia prevazuta la alin. (1) se acorda o singura indemnizatie.
ART. 9
In situatia in care, dupa implinirea varstei de 2 ani, copilul este incadrat intr-un grad de handicap, drepturile prevazute de ordonanta de urgenta se acorda de la data depunerii cererii pana la implinirea de catre copil a varstei de 3 ani.
CAP. III
Concediul fara plata pentru cresterea copilului
ART. 10
(1) Incepand cu cea de-a patra nastere sau, dupa caz, al patrulea copil adoptat, incredintat in vederea adoptiei, dat in plasament ori in plasament in regim de urgenta sau pentru care s-a instituit tutela, persoanele care indeplinesc conditiile prevazute la art. 1 din ordonanta de urgenta au dreptul la un concediu fara plata indemnizatiei pentru cresterea copilului.
(2) Durata concediului prevazut la alin. (1) este de 3 luni si se acorda integral, o singura data, fiecaruia dintre parintii firesti ai copilului sau, dupa caz, fiecareia dintre persoanele care au adoptat copilul, carora li s-a incredintat copilul in vederea adoptiei sau care au copilul in plasament ori in plasament in regim de urgenta, cu exceptia asistentului maternal profesionist, precum si a persoanei care a fost numita tutore, in perioada pana la implinirea de catre copil a varstei de 2 ani, respectiv 3 ani in cazul copilului cu handicap.
(3) Concediul fara plata indemnizatiei pentru cresterea copilului se acorda de catre angajator pe baza de cerere, insotita de copia livretului de familie sau a certificatului de nastere al copilului sau, dupa caz, de copia actului constatator al nasterii sau extrasului de nastere, precum si, dupa caz, de actele doveditoare privind situatia juridica a copilului fata de persoana indreptatita.
(4) Parintii firesti ai copilului, respectiv persoanele prevazute la art. 5 alin. (2) din ordonanta de urgenta, nu pot beneficia de concediul fara plata indemnizatiei pentru cresterea copilului in acelasi timp. Perioada concediului prevazut la alin. (1) este diferita pentru fiecare dintre acestia.
CAP. IV
Stimulentul lunar
ART. 11
(1) Stimulentul prevazut la art. 3 alin. (1) din ordonanta de urgenta se acorda lunar persoanelor indreptatite care indeplinesc conditiile prevazute la art. 1 din ordonanta de urgenta, in perioada in care acestea realizeaza veniturile prevazute la art. 5.
(2) Pe perioada in care se acorda stimulentul, plata indemnizatiei de maternitate sau, dupa caz, a indemnizatiei lunare pentru cresterea copilului se suspenda.
ART. 12
(1) Stimulentul se acorda pe baza de cerere, semnata de persoana indreptatita, insotita de dovada eliberata de angajator sau, dupa caz, de dovada platilor anticipate ale impozitului ori de declaratia pe propria raspundere din care sa rezulte ca aceasta a reluat activitatea profesionala si realizeaza veniturile prevazute la art. 5.
(2) La stabilirea dreptului la stimulent, cererea este insotita de actele doveditoare necesare stabilirii acestui drept, dintre cele prevazute la art. 6, precum si de alte documente justificative stabilite prin instructiunile prevazute la art. 37.
(3) In cazul persoanelor beneficiare de indemnizatia lunara pentru cresterea copilului, care solicita dreptul la stimulent, se iau in considerare si actele doveditoare depuse in vederea solicitarii indemnizatiei.
CAP. V
Alocatia de stat pentru copii
ART. 13
(1) Incepand cu data de 1 ianuarie 2007, copiii in varsta de pana la 2 ani, respectiv 3 ani in cazul copiilor cu handicap, beneficiaza de alocatia de stat pentru copii in cuantumul prevazut la art. 4 alin. (1) lit. a) din ordonanta de urgenta.
(2) In situatia copiilor in varsta de peste 2 ani, respectiv de peste 3 ani in cazul copiilor cu handicap, alocatia de stat pentru copii se acorda in cuantumul prevazut la art. 3 alin. (1) din Legea nr. 61/1993 privind alocatia de stat pentru copii, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
ART. 14
(1) Alocatia de stat pentru copii se acorda pe baza de cerere, insotita in mod obligatoriu de actul de identitate al solicitantului si de certificatul de nastere sau, dupa caz, actul constatator al nasterii sau extrasul de nastere al copilului pentru care se solicita dreptul, in original si in copie, certificate pentru conformitate cu originalul, precum si de actele prevazute la art. 6 alin. (4) si de alte documente justificative stabilite prin instructiunile prevazute la art. 37, dupa caz, si semnata de persoana indreptatita sau, dupa caz, de reprezentantul legal al acesteia.
(2) Pana la implinirea de catre copilul cu handicap a varstei de 3 ani alocatia de stat pentru copii in cuantumul prevazut la art. 4 alin. (1) lit. a) din ordonanta de urgenta se acorda de Ministerul Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei, prin directiile teritoriale.
(3) Dupa implinirea de catre copilul cu handicap a varstei de 3 ani, plata alocatiei de stat pentru copii se acorda in conditiile prevazute de Legea nr. 61/1993, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
ART. 15
Alocatia de stat pentru copii prevazuta la art. 13 alin. (1) se cumuleaza cu indemnizatia lunara pentru cresterea copilului sau, dupa caz, cu stimulentul, prevazute la art. 4 alin. (1), respectiv la art. 11.
CAP. VI
Stabilirea si plata indemnizatiei lunare pentru cresterea copilului, a stimulentului si alocatiei de stat pentru copii
ART. 16
(1) Drepturile prevazute de ordonanta de urgenta pot fi solicitate de catre persoana indreptatita sau, dupa caz, de reprezentantul legal ori de mandatarul acestora, imputernicit prin procura speciala.
(2) Reprezentantul legal este persoana desemnata, in conditiile legii, sa reprezinte persoana indreptatita, in cazul in care aceasta este lipsita de capacitatea de exercitiu a drepturilor civile.
(3) Mandatarul este persoana imputernicita prin procura speciala de catre persoana indreptatita, in vederea solicitarii si primirii drepturilor prevazute de aceasta.
(4) Procura speciala prevazuta la alin. (3) este autentificata, dupa caz, de notarii publici de pe teritoriul Romaniei, de misiunile diplomatice sau oficiile consulare ale Romaniei, este valabila 6 luni si trebuie sa contina urmatoarele elemente:
a) numele, prenumele, cetatenia, data si locul nasterii, domiciliul si actul de identitate ale persoanei indreptatite;
b) numele, prenumele, datele de identificare (actul de identitate, domiciliul, data si locul nasterii) ale mandatarului;
c) obiectul mandatului (intocmirea dosarului pentru solicitarea si acordarea drepturilor prevazute de ordonanta de urgenta, deschiderea contului curent, incasarea drepturilor curente si restante, semnarea extrasului de cont);
d) precizarea ca mandatarul are obligatiile ce revin persoanei indreptatite, inclusiv pe cea de a anunta in termen directiei teritoriale orice schimbare intervenita in situatia persoanei indreptatite de natura sa suspende sau sa inceteze acordarea drepturilor, cu exceptia celei prevazute la art. 7 lit. c) din ordonanta de urgenta.
ART. 17
(1) Cererea privind acordarea drepturilor prevazute de ordonanta de urgenta, insotita de actele doveditoare, se depune, dupa caz, de una dintre persoanele indreptatite, la primarul comunei, orasului, municipiului sau, dupa caz, al sectorului municipiului Bucuresti, in a carei/carui raza teritoriala are domiciliul sau, dupa caz, resedinta.
(2) Cererea privind acordarea drepturilor prevazute de ordonanta de urgenta se completeaza potrivit modelului prevazut in anexa nr. 1 de catre persoanele indreptatite sa beneficieze de indemnizatie lunara pentru cresterea copilului sau de stimulent.
(3) In situatia persoanelor indreptatite care solicita numai alocatia de stat pentru copii in cuantumul prevazut la art. 4 alin. (1) lit. a) din ordonanta de urgenta, cererea va fi insotita de actele doveditoare prevazute la art. 14 alin. (1).
(4) Cererile privind acordarea indemnizatiei pentru cresterea copilului, reglementata de Legea nr. 19/2000, cu modificarile si completarile ulterioare, inregistrate la platitorii de drepturi prevazuti de aceasta lege si nesolutionate pana la data de 31 decembrie 2005 inclusiv se solutioneaza de directiile teritoriale, avandu-se in vedere realizarea conditiilor de stagiu de cotizare de 10 luni in ultimele 12 luni anterioare datei nasterii copilului.
ART. 18
(1) Primariile transmit directiilor teritoriale, pe baza de borderou, pana la data de 10 a fiecarei luni, cererile prevazute la art. 17 alin. (2) si inregistrate pana la acea data, insotite de documentele justificative.
(2) Primariile au obligatia sa verifice documentatia depusa de solicitanti si sa transmita directiilor teritoriale numai dosarele complete, cu toate documentele justificative corespunzatoare dreptului solicitat, prevazute la art. 6 alin. (1)-(7).
(3) Cererile prevazute la art. 17 sunt certificate, prin semnatura si stampila, de catre primar sau, dupa caz, de catre persoana imputernicita de acesta.
ART. 19
(1) Cererile prevazute la art. 17 se solutioneaza in termen de 15 zile lucratoare de la data inregistrarii la directia teritoriala, prin decizie de aprobare sau, dupa caz, de respingere, emisa de directorul executiv.
(2) Decizia prevazuta la alin. (1) se comunica solicitantului in termen de 5 zile lucratoare de la data emiterii, direct sau prin posta, si se intocmeste potrivit modelului prevazut in anexele nr. 2a) si 2b).
(3) In cazul respingerii cererii, decizia directorului executiv va fi insotita in mod obligatoriu de motivatie.
(4) Contestatiile formulate impotriva deciziei prevazute la alin. (1) se solutioneaza potrivit Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004.
(5) Datele cuprinse in cererea privind acordarea drepturilor prevazute de ordonanta de urgenta, insotita de actele doveditoare, sunt supuse confidentialitatii. Acestea vor putea fi folosite numai in scopul stabilirii dreptului la concediu si idemnizatie lunara, stimulent sau alocatie de stat pentru copii si al intocmirii unor situatii statistice.
ART. 20
(1) Dreptul reprezentand indemnizatia pentru cresterea copilului se cuvine si se plateste dupa cum urmeaza:
a) incepand cu ziua urmatoare celei in care inceteaza, conform legii, concediul de maternitate, dar nu mai devreme de a 43-a zi de la data nasterii copilului, daca cererea este depusa in termen de 60 de zile lucratoare de la acea data;
b) incepand cu data nasterii copilului, daca cererea este depusa in termen de 60 de zile lucratoare de la acea data, in cazul persoanelor care nu indeplinesc conditiile, conform legii, pentru acordarea concediului de maternitate si a indemnizatiei aferente;
c) incepand cu data adoptiei, a instituirii tutelei, plasamentului sau incredintarii, daca cererea este depusa in termen de 60 de zile lucratoare de la data la care s-au aprobat ori, dupa caz, s-au instituit masurile de protectie a copilului;
d) de la data depunerii cererii, pentru toate celelalte situatii, inclusiv pentru cazul in care cererea a fost depusa peste termenele prevazute la lit. a), b) si c);
e) incepand cu ziua urmatoare celei in care beneficiarul stimulentului lunar nu mai realizeaza venituri profesionale supuse impozitului pe venit, potrivit prevederilor Codului fiscal, si plata acestuia se suspenda, daca cererea este depusa in termen de 30 de zile de la aceasta data.
(2) Indemnizatia pentru cresterea copilului se acorda de la datele prevazute la alin. (1) lit. a)-d), dar nu mai devreme de data la care s-a aprobat concediul pentru cresterea copilului ori a incetat activitatea profesionala.
sper sa-ti fie de ajutor
pusi, pa