La gradinita - cu copiii mai mari sau mai mici?
O duc pe fiica-mea la gradinita de cateva zile doar si deja am o dilema:
In grupa unde e Lara mai este un singur baietel mai mare decat ea (nascut in februarie) si mai sunt vreo 3-4 copii nascuti tot in aprilie. Restul sunt nascuti in mai si iunie, unii chiar la sfarsitul lunii iunie (ceea ce inseamna o diferenta de 3 luni intre Lara si ei). Se vede cu ochiul liber ca unii sunt mai mici, nu la statura, ci la comportament, la ce stiu sa faca etc.
Ca sa va dau un exemplu: educatoarea le pune genul urmator de intrebari, aratandu-le o poza cu un caine: "ce animal avem in poza?"...copiii raspund sau nu... "cum face cainele?"...copiii imita cainele sau nu.
Lara a invatat demult lucrurile astea. Ba mai mult, stie toate partile corpului unui caine (IN 3 LIMBI), stie vrei 3-4 rase de caini (invatate din cartile ei)...si as putea continua dar devine hilar, daca nu plictisitor, sa povestesc ce "superman" e fiica-mea. :)
Intrebarea mea e: oare Lara va fi stimulata sa invete lucruri noi fiind printre copii mai mici decat ea sau va trebui sa "astepte" dupa ei. (Nu ca ar invata ei sa piloteze avioane la varsta asta, dar...)
Am cerut si parerile specialistilor, am mers la universitatea din oras unde au un "child development laboratory" renumit, sa vedem ce zic studiile stiintifice si statisticile. Ni s-a spus ca nu exista raspuns clar la intrebarea asta si ca depinde foarte mult de personalitatea copilului si de felul in care el se adapteaza grupului. Ne-au zis ca daca copilul este cel mai mare intr-un grup are sansa sa isi dezvolte abilitatile de lider, ceilalti urmand atitudinea si comportamentul lui. Problema ar fi ca s-ar putea ca el sa se plictiseasca, nefiind stimulat corespunzator.
Daca este intr-un grup de copii mai mari decat el, poate sa beneficieze de ce invata de la ceilalti. Singura problema ar fi daca diferenta de varsta si comportament e prea mare intre el si grup si atunci copilul mai mic "shuts down", adica devine frustrat, se retrage in sine, isi pierde curajul sa participe la activitati etc...
Deci avantaje si dezavantaje sunt in ambele variante.
Intrebarea e unde sunt avantajele cele mai multe pentru Lara? :) Stiu ca nimeni, decat eventual noi parintii, nu poate da un raspuns clar. Si numai noi trebuie sa ne "spargem capetele", sa urmarim evolutia Larei in grupul in care e acum si eventual sa hotaram mai tarziu daca e cazul sa cerem sa fie integrata intr-un grup de copii putin mai mari.
Si, in sfarsit, pun si intrebarea mea pentru voi: cum s-au integrat copiii vostri intr-un grup? Nu neaparat la gradinita ci printre copiii cu care se intalnesc in parc, la petreceri etc. Tind ei sa se duca/joace cu copiii mai mari decat ei sau ii prefera pe cei mai mici?
Sunt doar curioasa sa aud experientele voastre si sunt constienta ca nu pot sa trag nici-o concluzie pe baza lor in ceea ce o priveste pe Lara. Dar ar fi foarte interesant sa aflu lucruri noi. De exemplu, din experientele copiilor vostri as putea invata cum sa detectez semnalele care sa-mi indice ca Lara se simte bine in grupul acesta sau ca ea se plictiseste.
(Poate chiar am norocul sa imi raspunda mamici care lucreaza cu copiii, sau care au citit studii de specialitate, sau care, pur si simplu, au fost interesate de problema asta.)
Daniela
Iubirea mea - LARA - 7 aprilie 2004
Raspunsuri
SimoV spune:
Pararea mea e ca Lara si educatoarele va vor da semnalul, urmand ca pe urma, voi, parintii, sa luati o hotararea (asa cum de fapt ai zis si tu). Vei vedea daca Lara invata multe si le poti intreba pe educatoare daca participa la activitati, etc. Faptul ca ea inca nu vorbeste fluent engleza, eu cred ca este un factor care trebuie sa te determine sa o lasi acum, la inceput, in grupa actuala. Aici va avea sansa sa isi dea drumul la vorbit mai mult, fiind multe chestii (cuvinte, concepte, etc.) care ea le spune in romaneste (ca banuiesc ca asta e limba care o stapaneste cel mai bine). Banuiesc ca le stie si in engleza, dar poate nu le spune? Poate da - atunci se schimba problema...
Esti mortala, ca te-ai dus inclusiv la universitate, la specialisti. Este f.f. bine sa fim informati in detaliu despre cat se poate de multe legate de copiii nostri, dar aceste statistici nu vor fi baza deciziei voastre (zic eu...). Pana la urma, intr-un fel, decizia va fi luata de la sine, ca sa zic asa... Dar este intr-adevar f. interesant ce ne-ai scris. Dar eu sustin ca poti sa lasi copilul in grup de copii mai mari o viata intreaga - daca el nu e din fire nascut sa fie lider, nu-l poti schimba. In schimb, intimidarea copilului intr-un grup de copii mai mari si mai "atotstiutori" mi se pare mai probabila. Doar daca este un copil EXTREM de independent si cu EXTREM de MULTA incredere in sine nu va fi intimidat de ceilalti care stiu mai mult decat ei - ma refer stric la varsta asta.
Acum, despre ai mei: Mia este mult mai independenta decat Lucas. Cand se joaca ei doi, Mia este clar liderul. Ea initiaza toata jocurile, Lucas o urmeaza. Amandoi sunt fascinati de copiii mai mari la parc. Dar stau deoparte si studiaza/ analizeaza/ observa. NU se baga niciodara in grupurile de copii mai mari. Unoeri incerc eu sa-i incurajez, dar nu functioneaza...
Asta este pararea mea. Mai scrie ce mai afli, ca mie mi se pare F. F. interesant si tinand cont ca noi o sa ii dam numai la anul la gradi, as vrea sa fiu in tema pana in toamna cand se fac inscrierile. SUnt curioasa ce raspund si altii...
Nedda spune:
Simo, ai intuit corect. Faptul ca Lara nu vorbeste engleza fluent ne-a determinat sa o lasam in grupul in care e acum. Intelege tot ce i se vorbeste in engleza dar raspunde amestecand cuvinte din toate cele 3 limbi pe care le aude. Atunci cand se va face inteleasa de catre educatoare si copii vom vedea ce e de facut. Desi, daca merg mai departe "pe fir" si tinand seama de personalitatea ei, pot sa ma intreb daca nu cumva ar fi mai usor pentru ea sa invete sa se exprime intr-un grup de copii mai mari, care vorbesc mai bine, mai clar si mai mult. :) Dar in felul acesta imi pot pune intrebari la nesfarsit...
Ai dreptate, statisticile n-au aproape nici-un rol in deciziile pe care le vom lua noi, mai ales in acelea ce-i privesc pe copiii nostri, dar noi am fost curiosi sa vedem ce zic si ele. :)
Iarasi sunt de acord cu tine ca daca nu te nasti cu calitati de lider nu vei deveni unul niciodata. Dar ni s-a spus ca si aceste calitati pot fi invatate, adica insusite prin educatie. Nu in totalitate, dar macar acele calitati cu care te nasti se pot dezvolta, cizela etc. daca ai sansa sa fii intr-un grup care permite asta.
Si concluzia discutiei cu cei de la universitate a fost ca factorul cheie si singurul care trebuie luat in considerare in conditii normale este personalitatea copilului.
Daniela
Iubirea mea - LARA - 7 aprilie 2004
codritu spune:
Nedda, in grupa lui Tudor copiii au fost cu varste intre 18 si 24 de luni, asta in septembrie anul trecut. Chiar si daca nu vin cu un bagaj foarte mare de cunostinte tot ce invata acolo prind diferit si cei mai receptivi o sa se plictiseasca intr-o oarecare masura pentru ca nivelul de predare sa zic asa va fi tot timpul mediu, sa poata prinde toti cate ceva. Eu banuiesc ca si Tudor de aceea nu ii place in mod deosebit sa mearga la gradinita ca se plictiseste, dar deocamdata si pentru el problema este ca trebuie sa invete engleza si franceza de la zero, ceilalti copii vorbesc acasa una sau alta. Ce am vazut eu in grupa la Tudor, a fost o fetita pe care au mutat-o de vreo 2 luni in grupa urmatoare chiar daca erau la jumatatea anului, nu au mai asteptat pana in septembrie, au considerat-o pregatita sa treaca mai repede la nivelul urmator. Pana la urma si ei trebuie sa faca ceva cu un copil care prinde mai repede sau stie mai multe si se plictiseste pentru ca nu va fi atent si ii va deranja si pe ceilalti, asa ca pana invata limba si se obisnuieste in colectivitate nu te ingrijora, pe urma in functie de evolutia ei si parerea educatoarelor o sa poti lua o decizie. In plus si ei mai cresc si vor putea sa spuna ce vor, ce le place si ce nu.
In ce il priveste pe Tudor nu il intereseaza deloc copiii mai mici, nici nu ii baga in seama, in schimb pe cei mari imediat ii observa ii admira si copiaza, asta in parc sau printre cunostinte.
Tudorel
carolinah spune:
Si eu am dus-o pe fetita mea cea mare in mai la gradi si eu cred ca grupa este sub nivelul ei, pt ca am senzatia ca se plistiseste. Adica nu pare a fi atenta la activitatile de grup, nu canta cu copiii, dar stie intotdeauna tot ce s-a invatat in grupa, daca e pusa sa cante/recite/danseze singura. Educatoarea spunea chestia asta cu admiratie (vezi Doamne, e desteapta si invata repede), mie insa mi se pare destul de grav. Eu mai astept sa vad cum se mai manifesta...
lina, cu Alina si Ana... si tati, evident
vrabiuta spune:
nedda - aceeasi dilema am avut-o si eu la gradinita. erau trei copii mai mari decat fetita mea, si doar cu ei ar fi vrut sa se joace. cand o intrebai de copiii din gradinita, ii numea aproape exclusiv pe ei. pe cei mai mici decat ea nu i-a simtit atat de aproape.
cred ca cel mai bine e sa urmaresti progresele, felul in care relationeaza cu ceilalti copii. sa vezi daca invata lucruri noi, daca relationeaza cu colegii mai mici de grupa.
la gradinita la care vom merge din toamna se fac evaluari lunare ale copiilor si astfel aflam care sunt progresele si se stabileste ce urmeaza sa lucreze. tot prin testari se determina si daca trece de la o grupa la alta. banuiesc ca si la voi este la fel. asa ca va trebui sa aveti rabdare cateva luni, sa vedeti cum evolueaza lucrurile.
succes!
cele mai frumoase
Principesa spune:
Nedda, nu contextul este cel care creeaza liderul. Temperamentul insa are un rol fundamental, uneori insotit de incredere in sine.
Cumva o fi sa fie ca niciodata n-a fost sa nu fie cumva
Nu este niciodata prea tarziu sa ai o copilarie fericita
Klaus29 spune:
noi am cunoscut o educatoare (care o sa il ia din toamna) si l-am dus la o grupa mai mare (6-7ani, iar andrei avea 2ani) si s-a descurcat de minune, ba chiar a invatat o groaza de lucruri noi, printre care sa ne pupe pe amandoi obarjii (el stia doar pe gurta)...
Claudia si bebe Andrei (13martie2004)
http://community.webshots.com/user/klaus29100
si
NOUTATI 2006
http://community.webshots.com/album/547409738gamZWG
Nedda spune:
Fetelor, va multumesc pentru raspunsuri. Deci, se pare ca solutia e sa asteptam cateva luni si sa vedem cum se adapteaza Lara si apoi vedem ce e de facut.
Codruta si Vrabiuta, si la gradinita unde merge Lara se fac evaluari la anumite itnervale de timp. De asemenea, daca parintii solicita evaluarea copilului lor la intervale mai dese se poate face si asta.
Principesa, multumesc pentru raspuns. Imi confirmi si tu ce stiam si eu. Cu modul in care copiii devin sau nu devin lideri m-am lamurit. Oricum nu sunt inrijorata in privinta asta. Acum insa studiez cum e cu increderea in sine si cum ii ajutam pe copiii nostri sa si-o construiasca; ce parghii influenteaza aceasta incredere de sine.
Carolinah, din ce spui tu despre fetita ta, cred ca e cazul ca ea sa treaca intr-o grupa cu copii mai mari.
Klaus29, e uimitor ce spui tu. Pentru cat timp a mers baietelul tau la grupa copiilor de 6-7 ani?
Cred totusi ca diferenta de varsta e prea mare si in ceea ce o priveste pe Lara, daca am fi intr-o situatie similara, eu m-as gandi ca ar invata multe lucruri, desigur, dar ar fi si mult prea multe lucruri pe care le-ar pierde sau mai degraba nu le-ar putea "prinde".
Daniela
Iubirea mea - LARA - 7 aprilie 2004