URGENT-CIC suplinitori
Am mai adresat o intrebare asemanatoare cu citeva luni in urma, dar daca pana acum acum mi s-a parut foarte clara legislatia in vigoare, acum parca nu mai inteleg nimic. Situatia mea este urmatoarea: sunt suplinitoare calificata, deci cu contract pina la 31 august 2004 si sunt angajata din 2002(intre timp sunt si studenta la zi pina la 31 septembrie 2004).Voi naste in jur de 30 octombrie si daca acum nu-mi depun un nou dosar de suplinire la inspectorat imi ramin "descoperite" lunile septembrie si octombrie. Care va fi solutia la situatia mea, stiind ca din 1 sept. devin neasigurata? Legea nu prevede nimic in privinta celor neasigurati?!Plata asigurarilor la Casa de pensii este solutia viabila? Cum si cind pot intra in prenatal? Va rog sa imi explicati cit mai detaliat pt. a putea sa am argumente suficiente pentru cei de la CASA, caci nici ei nu stiu ce se intimpla exact(nu am gasit persoana potrivita). Multumesc foarte mult.
Raspunsuri
marius spune:
Situatia ta este un pic la limita trebuie sa recunosc. De principiu la sfarsitul lunii august cand iti expira contractul vei fi in luna a VII-a si vei putea sa soliciti prenatalul. Acesta este considerata perioada asigurata si participa la calculul CIC. Chiar si asa pt CIC trebuie minim 10 luni din ultimele 12 anterioare datei prezumate a nasterii copilului ....si daca ai sa te uiti atenta ai cele 10 luni asigurate chiar si fara prental. Dar ai dreptul si la prenatal. Chiar daca sa zicem ai avea luna septembrie descoperita si doar din octombrie ai intra in prenatal tot sunt 10 luni acoperite in spate, ele nu trebuie sa fie conscutive dar trebuie sa fie minim 10 din ultimele 12. Deci totul e OK in cazul tau. Fii linistita. Prenatalul si postanatalul vor fi mai prost platite insa CIC va fi 6.1 milioane net /luna. Daca intri in prenatal pana la data de 31.08.2004 banii ii vei primi de la scoala atat pt prenatal cat si pt CIC, in caz contrar banii ii vei incasa de la Casa de asigurari.
Marius (www.desprecopii.com)
irina.c. spune:
Din cate stiu eu ,cei care au fost studenti ,dar isi iau licenta beneficiaza de niste drepturi ,dar nu stiu exact.Informatii clare sunt pe site-ul Casei de pensii.Deasemenea ,stiu ca daca iti pierzi serviciul cu 9 luni inainte de nastere ,beneficiezi de plata concediului.Oricum ,eu zic sa iti depui dosarul pentru suplinire(aica sa te inscrii la concurs),dar nu te prezinti.Iti scoti o scutire medicala ,ceva si te poti prezenta la ultima repartitie,cum a fost anul trecut cea de pe 10sept.Acum depinde cred ,si de specialitatea ta ,daca exista sanse sa mai prinzi vreun post atunci.In prenatal poti intra cu 126-42=84 de zile inainte de data nasterii.irina
irina.c. spune:
Marius ,trebuie sa te contrazic aici.Cei de la scoala nu iti mai platesc nimic dupa ce se termina contractul ,adica dupa 31 august.Eu sunt aproximativ in aceeasi situatie ,adica pe 31 august mi se incheie contractul de suplinire si mi-au spus ca voi lua CIC-ul de la ei doar pana in august.Si mai cunosc situatii similare ,cand profesoarele suplinitoare au fost trimise la concurs ,sa obtina post pe inca un an ,ca sa li se plateasca CIC-ul in continuare.irina
marius spune:
Asa ar fi cum spui tu insa in perioada prenatalului si mai apoi a CIC contractul este suspendat fara drept de reziliere chiar daca este pe termen determinat. Pur si simplu nu poate fi desfacut. In consecinta juridic discutand angajatorul intra in jocul decontarilor cu CAS-ul. Acum nu e mai putin adevarat ca tine si de bunavointa financiarului... ce sa zic intre teorie si practica sunt deosebiri. Oricum chiar si in cazul in care nu ar fi scoala factorul de decontare a indemnizatiei, banii sunt incasabili de la Casa de asigurari...cam asta ar fi deosebirea....
Marius (www.desprecopii.com)
simonadinca spune:
Acestea sunt drepturile tale:Prin prevederile Ordonanței de Urgență a Guvernului nr. 9/2003 privind modificarea și completarea Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii și alte drepturi de asigurări sociale, publicată în M.O. nr. 167/17.03.2003, se modifică șii prevederile art. 98 și art.99 privind condițiile de acordare și modul de calcul al indemnizației pentru creșterea copilului.
In ceea ce privește acordarea și calculul indemnizației pentru creșterea copilului, Legea nr. 19/2000 stabilește că, atât stagiul de cotizare cât și baza de calcul al dreptului se determină din cel puțin 10 luni, respectiv, din ultimele 10 luni anterioare datei nașterii copilului, fără a depăși ultimele 12 luni anterioare datei nașterii copilului.
Prin Ordonanța de Urgență a Guvernului nr. 23/2003, prin care se modifică unele prevederi ale Legii nr. 19/2000, precum și unele prevederi ale Ordonanței de Urgență a Guvernului nr. 9/2003, în ceea ce privește acordarea și calculul indemnizației pentru creșterea copilului, Legea nr. 19/2000 stabilește că stagiul de cotizare se recunoaște în funcție de vechimea asiguratului în sistemul public, din cel puțin 6 luni sau cel puțin 10 luni realizate în ultimele 12 luni anterioare datei nașterii copilului, iar după data de 31.12.2003, baza de calcul se constituie din salariul mediu brut lunar utilizat la fundamentarea bugetului asigurărilor sociale de stat și aprobat prin legea anuală a bugetului asigurărilor sociale de stat.
Astfel, prevederile Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii și alte drepturi de asigurări sociale se aplică după cum urmează:
1. Incepând cu data de 17.03.2003 și până la data de 1.01.2004, indemnizația pentru creșterea copilului se acordă cu condiția dovedirii unui stagiu de cotizare de cel puțin 6 luni realizat în ultimele 12 luni anterioare datei nașterii copilului, în cazul persoanelor care au dobândit calitatea de asigurat în sistemul public anterior datei de 17.03.2003, respectiv, a unui stagiu de cotizare de cel puțin 10 luni realizat în ultimele 12 luni anterioare datei nașterii copilului, în cazul persoanelor care au dobândit calitatea de asigurat în sistemul public după data de 16.03.2003.
2. După data de 31.12.2003, indemnizația pentru creșterea copilului se acordă cu condiția dovedirii unui stagiu de cotizare de cel puțin 10 luni realizat în ultimele 12 luni anterioare datei nașterii copilului, indiferent de data la care solicitantul a dobândit calitatea de asigurat în sistemul public.
3. Incepând cu data de 17.03.2003 și până la data de 1.01.2004, indemnizația pentru creșterea copilului se calculează pe baza mediei veniturilor salariale pentru care s-a datorat contribuția individuală de asigurări sociale și/sau a veniturilor aferente perioadelor asimilate stagiului de cotizare, din numărul de luni anterioare datei nașterii copilului, corespondent numărului de luni din care s-a recunoscut stagiul de cotizare, fără a depăși cele 12 luni consecutiv anterioare datei nașterii copilului.
Cuantumul lunar brut al indemnizației pentru creșterea copilului se stabilește la data deschiderii dreptului și se menține pe întreaga durată de acordare a dreptului.
4. După data de 31.12.2003, indemnizația pentru creșterea copilului se calculează pe baza salariului mediu brut lunar utilizat la fundamentarea bugetului asigurărilor sociale de stat și aprobat prin legea anuală a bugetului asigurărilor sociale de stat.
Pentru anul 2004, salariul mediu brut lunar este de 7.682.000 lei.
In consecință, asigurații care, până la data de 1 ianuarie 2004, au intrat în plata indemnizației pentru creșterea copilului, urmează să beneficieze, până la expirarea duratei de acordare prevăzută de lege, de indemnizația aferentă în cuantumul stabilit potrivit legislației în vigoare la data deschiderii dreptului.
5. In conformitate cu prevederile Legii nr. 19/2000, cu modificările și completările ulterioare, coroborate cu prevederile Ordonanței de Urgență a Guvernului nr. 96/2003 privind protecția maternității la locul de muncă, cu dată de intrare în vigoare 1.02.2004, indemnizația pentru creșterea copilului, indiferent de data când aceasta se solicită, se acordă numai după efectuarea concediului postnatal obligatoriu.
Prin concediu postnatal obligatoriu se înțelege perioada de 42 zile după data nașterii copilului, în care asigurata efectuează cel puțin 42 zile din concediul de sarcină și lehuzie cu durata totală de 126 zile.
In cazul asiguratelor care, în perioada celor 42 zile după nașterea celui de-al doilea copil, au beneficiat de indemnizația pentru creșterea unui alt copil, astfel încât, potrivit prevederilor art. 51 lit.a) din Legea nr. 53/2003 Codul Muncii, contractul individual de muncă a fost suspendat din inițiativa acestora, apreciem că nu există impediment legal pentru a se acorda indemnizația pentru creșterea celui de-al doilea minor.
Daca ai probleme imediat fa un memoriu catre CNPAS sau incearca sa iei legatura cu mine pe e/mail.
simona