Vorbirea: un joc in 2! - metoda Hanen

Raspunsuri - Pagina 4

Inceputul discutiei

Link direct catre acest raspuns aissa spune:

Si eu citesc in continuare. Ma regasesc in "intrebarile bune" deci macar stiu ca sunt pe drumul bun. Orice fac exprim si verbal. Dar ea continua sa nu manifeste interes fata de imitatie. Sunt curioasa daca mai departe in carte se spune ceva despre imitarea sunetelor de pe muzica, pentru ca a mea prefera sa repete ce aude cantat mai repede decat ce aude vorbit.

Cristina si Ale (30.09.2004)

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns Otilia spune:

Fetelor, ma bucur ca va e de folos munca mea si e bine ca ma incurajati!

Sa continuam...

Capitolul 3
Sa adaugam limbaj si experiente


"Cel mai important act de invatare de la inceputul vietii si poate din viata intreaga este achizitionarea limbii materne. O data ce avem limbajul la dispozitia noastra detinem o cheie care ne va deschide multe porti…"
David Crystal, lingvist

Acest capitol descrie:
- ce putem spune si face pentru a ne ajuta copilul sa inteleaga si sa invete limbajul
- modalitati de a scoate in relief elementele informatiei, astfel incit copilul sa le asimileze mai usor
- modalitati de a adauga limbaj si experiente in functie de stadiul de dezvoltare al copilului
- modalitati de a da copilului nostru mai multe ocazii de a-si ameliora capacitatea de comunicare, imbogatind activitatile pe care le partajam cu el

Procesul de invatare a limbajului incepe de la nastere: reproducem gesturile si sunetele copilului nostru pentru a-i confirma ca l-am vazut si l-am auzit, ii servim de model vorbind corect si dindu-i informatia de care are nevoie pentru a se exprima, adaugam informatii pentru a ajuta copilul sa inteleaga mai bine ce se intimpla.

Invatatul vorbirii se face in timp

Speram cu totii ca copilul nostru va invata sa foloseasca eficace limbajul pe care il transmitem, insa daca progresele se fac asteptate citeodata suntem frustrati. Inca de la inceput copilul are nevoie de TIMP pentru a inregistra informatiile si pentru a ameliora capacitatea sa de a intelege ce spunem si ceea ce cuvintele exprima cu adevarat. Chiar inainte de a invata sa vorbeasca, copilul invata multe lucruri despre contacte si comunicare.
Atunci cind copilul incepe sa comunice si sa ne adreseze mesaje clare e important sa fim realisti in asteptarile noastre. Atunci cind copilul ne arata cu degetul si emite sunete, nu ne putem astepta ca el sa pronunte "suc de fructe" imediat. Poate ca va incepe prin a zice numai "u" si auzindu-ne repetind "suc" de foarte multe ori va invata sa pronunte mai bine acest cuvint.

Informatiile pe care le ajutam vor ajuta copilul sa progreseze:
- de la cuvinte auzite la cuvinte intelese
- de la o miscare facute la intimplare la un gest recunoscut
- la inceput e incapabil sa imite, apoi va invata sa o faca
- de la folosirea gesturilor la folosirea cuvintelor pentru a comunica
- de la sunete simple la sunete care seamana a cuvinte
- de la cuvinte la expresii sau propozitii
- de la o gramatica incorecta la una corecta

Daca copilul nu incearca sa foloseasca informatia pe care i-o dam, poate ca nu este inca gata sa o faca. Trebuie sa continuam sa-i dam multe ocazii de a invata. Observindu-l atent ne vom da seama de nivelul lui de comunicare si nu vom face greseala de a-i da informatii mult prea dificile pentru el.

Cind ne putem "juca" cu copilul astfel incit acesta sa progreseze in comunicare?

1. In cadrul activitatilor zilnice.
2. Atunci cind copilul se arata interesat
3. Atunci cind se intimpla ceva deosebit
4. Explicind ce se intimpla atunci cind ceva nu "merge"

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns Otilia spune:

In cadrul activitatilor zilnice

Activitatile vietii cotidiene na fac sa partajam multe experiente cu copilul nostru. Atunci cind suntem impreuna si ii descriem ce se intimpla, ii dam cuvintele de care are nevoie pentru a intelege limbajul si pentru a-l folosi intr-o buna zi. Viata de zi cu zi ne ofera momente excelente de invatare, caci copilul aude aceleasi cuvinte repetate de foarte multe ori in situatii familiare:
- urcarea si coboritul scarile
- trezirea din somn
- schimbarea scutecelor
- mersul la toilettes
- spalatul dintilor
- pieptanatul
- imbracatul
- luarea mesei sau a unei gustari
- punerea paltonasului si a caciulitei pentru plimbare
- strinsul jucariilor
- baia
- prepararea pentru somn

Chiar daca participarea copilului poate prelungi aceste treburi casnice, el beneficiaza de experienta care ii imbogateste posibilitatile de a intelege si de a invata. Copilul adora compania noastra si poate invata multe lucruri:
- prepararea masei
- prepararea unei prajituri
- scoaterea rufelor din masina
- facerea cumparaturilor in piata sau in supermarket
- aranjarea alimentele intr-un dulap
- deschiderea scrisorilor
- spalarea vaselor
- facutul patului
- deschiderea/inchiderea usii cu cheia
- aprinderea/stingerea luminii

La inceput este experienta, apoi intelegerea si apoi, in sfirsit, limbajul.
Ne ajutam copilul sa inteleaga aceste experiente atunci cind ii vorbim despre ceea ce se intimpla sau ceea ce se va intimpla. Ii stimulam dorinta de a folosi limbajul atunci cind repetam sistematic aceleasi cuvinte in situatii familiare.

Ex: Mama lui Thomas descrie felul in care Thomas a invatat progresiv sa foloseasca cuvintul "baie".

1. Mai intii experienta.
"La inceput Thomas a auzit zgomotul apei care curgea si s-a uitat de unde vine. I-am zis "Este BAIA. Umplem BAIA cu apa ca sa te speli." Thomas n-a inteles cuvintele, dar a simtit caldura apei, a auzit zgomotul apei care curge si a inceput sa traiasca experienta baii."
2. Apoi vine intelegerea.
"Asa am continuat mai multe luni. Intr-o zi am remarcat ca Thomas incepea sa dea din picioare si sa se rasuceasca cum incepeam sa-l dezbrac. Ii ziceam: "Este ora de BAIE pentru Thomas. Esti gata sa intrii in BAIE?" El se agita si mai mult. Incepuse sa inteleaga ce se intimpla.
Intr-o seara, dupa masa, Thomas se juca si i-am zis: "Este ora de BAIE, vino sa te prepari sa intrii in BAIE." El a lasat jucariile si a intins bratele ca sa-l iau si sa-l duc in baie. Incepuse sa inteleaga cu adevarat ce-i ziceam."
3. Si in fine vine limbajul.
"Dupa ceva timp, Thomas a inceput sa scoata sunete care semanau cu cuvinte adevarate. Intr-o seara am decis sa-l intreb: "Stii ce ora e, Thomas? Este ora de mers la…" si am asteptat. El a raspuns: "BA". I-am zis: "BAIE. Da, e ora de BAIE. Ai zis foarte bine, BAIE." Atunci am inceput sa comunicam cu cuvinte!"

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns Otilia spune:

Putem adauga informatii atunci cind copilul este interesat

"Mmmm, un biscuite! Vrei un biscuite?"

Dindu-i copilului ceea ce cere, insa retinindu-l doar citeva secunde, avem ocazia de a partaja o experienta si a-l face sa auda cuvinte care-l vor ajuta sa inteleaga si sa invete.

La inceput suntem asa de multumiti cind incepem sa intelegem ce ne cere copilul incit ii dam imediat ceea ce vrea. Totusi am putea profita de aceste ocazii pentru a-i permite sa auda, sa vada si sa traiasca informatia precisa care il va ajuta sa inteleaga limbajul si intr-o zi sa-l foloseasca. Copilul este mai dispus sa asculte si sa incerce ceva nou atunci cind ii vorbim despre ceva ce-l intereseaza cu adevarat.

Putem adauga informatii atunci cind se intimpla ceva mai deosebit

O lingurita care cade, un nasture care se desprinde, cineva care bate la usa, am pierdut o soseta… atitea surprize care suscita interesul copiilor nostri. Sa profitam de aceste evenimente ca sa experimentam, sa intelegem si sa comunicam impreuna!

Putem adauga informatii explicind ceea ce se intimpla atunci cind copilul nu ne asculta

Daca mazgaleste peretii, daca varsa sucul de fructe, daca da drumul ciinelui, daca refuza sa-si imparta jucariile cu alti copii, putem profita de ocazie pentru a-i explica ce "nu merge", de ce s-a intimplat asta si ce poate face ca sa amelioreze situatia.

Atunci cind se intimpla ceva deosebit sau ca lucrurile nu se petrec asa cum am prevazut, copilul va invata ceva daca ii explicam:
- ce s-a intimplat
- de ce s-a intimplat
- cum sa facem ca totul sa intre in ordine

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns Tia spune:

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns goodlyada spune:

Si eu astept cu nerabdare continuarea. Este interesant tot ce s-a scris pana acum si iti multumesc Otilia pentru ceea ce faci.
Intr-adevar trebuie sa avem rabdare; baietelul meu implinise 2 ani si nu spunea nici mama, nici tata, nici apa, modul lui de a ne comunica de ce avea nevoie era sa ne ia de mana si sa ne duca la locul unde dorea, iar noi am invatat in timpul asta sa-i raspundem prompt la ce ne cerea.
Totusi de fiecare data cand ii dadeam cana cu apa ii repetam "apa". Abia dupa inca doua luni a zis "bapa"? (apa). Deci a durat ceva, nu?
Si imediat a inceput cu "mama"; "tata", "pa-pa" (doar ca "mama " ii spune si lui taica-su si "boba"(la toba).

Este un mare cantaret, dupa ce ne bate la tobe de muuuult timp (3-4 luni), mai nou a inceput sa cante la muzicuta (asta cel putin e mai acceptabila,zic eu).


Si eu am fost cu el la psihiatru dar mi-a spus sa lucram mai mult cu el, sa-i reducem timpul de stat la televizor si sa ne jucam mult cu el.

Trebuia sa ne mai ducem in ianuarie cu el sa vada rezultatele, dar daca am vazut ca a inceput sa-si dea drumul nu l-am mai dus.

Oare trebuie sa mai merg ?

Multumesc mult,
Stela

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns mihaela amalia spune:

quote:
doar ca "mama " ii spune si lui taica-su


Asa e si la mine, si "se zgararie" taicasu'...



www.tickercentral.com/view/4ufc/3" target="_blank">Mihaela si bbwww.tickercentral.com/view/4ufc/4" target="_blank"> Amalia


www.desprecopii.com/forum/topic.asp?TOPIC_ID=55265" target="_blank">O poveste minunata...

Site Amalia


Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns roandre spune:

Foarte interesant subiectul Otilia si iti multumesc si eu pt existenta lui. Il citesc si incerc sa aplic metodele acestea si in cazul mandrei mele.



Mihaela si Alexia- Maria26 august 2004

Multumirea aduce fericire chiar si in saracie.
Nemultumirea aduce saracie, chiar si in bogatie. - Confucius

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns an-k spune:

am gasit aceasta carte aici pentru europa
www.hanen.org/Hanen2002/pages/LearningResourceCentre/BooksVideosAndOtherMaterials/TOC3rdEditionITTT.htm" target="_blank">http://www.hanen.org/Hanen2002/pages/LearningResourceCentre/BooksVideosAndOtherMaterials/TOC3rdEditionITTT.htm
Otilia, citesc cu interes toate postarile la acest subiect, multumesc pentru ca te gandesti si la copilasii nostri

anca si micutza Bianca(14/03/2005)

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns Mona_B spune:

Otilia, felicitari pt.initiativa!Voi comanda si eu cartea spui ca ai gasit-o in Canada? Aici exista posibilitatea unui assessment al copilasilor la varsta de 18 luni, se evalueaza dezvoltarea lor mentala, in special in ce priveste vorbirea,
si follow-up services, gratuite.
Puiul meu la un an si trei luni stie doar patru cuvinte: mama, tata, da (de la verbul a da)papa.

Mergi la inceput