Crestinismul intre credinta si indoctrinare

Raspunsuri - Pagina 18

Inceputul discutiei

Link direct catre acest raspuns myrrha spune:

Manyhope, raspunsul meu se incadreaza tot la "nu stiu" (cred ca-ti ilustrez teoria cu asta)
Cit priveste "pe apa simbetei" inca n-am gasit o sursa oficiala, dar interpretarea ta nu-mi indica decit antisemitismul nostru. As prefera o alta interpretare (crestinii care (se) spalau simbata, inainte de ziua Domnului)

Denizel, cit priveste instituirea Duminicii ca ziua Domnului la crestini, aceasta s-a intimplat mai devreme decit presupuneam eu, deja din timpul Apostolului Pavel (ai vazut versetul din Acte 20.7, in care se vorbeste explicit despre impartasanie in prima zi a saptaminii, deci Duminica?)

Daca suportul e apostolic, eu nu as pune la indoiala legitimitatea schimbarii Sabbathului, ci mai degraba m-ar interesa motivele. Daca, asa cum spui tu, poti contesta apostolii pe motiv ca au fost oameni si nu aveau dreptul sa schimbe cuvintul lui Dumnezeu, atunci poti contesta Scriptura insasi, pentru ca - printre altele - Iisus a fost evreu, a vorbit/predicat in ebraica, iar NT e scris direct de evanghelisti in greaca, deci l-au tradus pe Iisus... (si sint atitea realitati evreiesti, cum ar fi azima insasi, neclare in NT, tocmai din pricina folosirii limbii grecesti...) Alta intrebare in acelasi spirit ar fi: de ce a fost creat termenul Dies Dominica/kuriake hemera, care nu exista in VT? Si mergind mai departe: de ce a mai fost scris NT, daca aveam VT?

Deci, ce motiv puteau avea apostolii/primii crestini sa schimbe ziua Domnului? Primul ar fi acela ca este Ziua Invierii, ziua Re-creatiei. Nu uita ca Dominica Dies inseamna fix asta "Ziua Domnului". Ca Invierea Dumnezeului-lumina se suprapunea cu Solis Dies (pastrat in engleza, Sunday), prima zi a saptaminii la latini, era un alt factor favorizant. Apoi, persecutia evreilor (ca si a crestinilor) de catre romani - stiut fiind ca primii crestini isi practicau religia in catacombe, in secret; schimbarea zilei de cult era mai sigura.

Nu stiu alte motive, dar sint sigura ca au existat temeiuri suficiente (la o data atit de timpurie, si atit de aproape de prezenta lui Iisus). Cred ca mai important este sa tii ziua Domnului. Uite www.scborromeo.org/ccc/p3s2c1a3.htm" target="_blank">pasajul din catehismul catolic pe tema Duminicii.

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns Jocelyn spune:

ManyHope din punctul meu de vedere este evident ca Dumnezeu nu da note rugaciunilor. Dumnezeu asculta orice rugaciune sincera, fie ca este facuta de cineva care Il cunoaste si il asculta, fie ca este facuta de cineva care ii cere ajutorul prima data, nestiind nimic despre El. Nu stiu cum ii va raspunde, dar stiu ca o asculta cu acelasi interes si cu aceeasi dragoste cu care il asculta si pe unul care se roaga in fiecare zi.

If there were in the world today any large number of people who desired their own happiness more than they desired the unhappiness of others, we could have paradise in a few years.

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns denizel spune:

Mirrha, asa cum am spus si Irinei eu interpretez pasajul din Fapte 20.7, ca ei erau adunati si au frint piinea in duminica aia, pt. ca a doua zi urma sa plece Pavel.
De altfel si in biserica ortodoxa, nu ne impartasim numai duminica.
Chiar as vrea parerea ta. Gasesti vreo logica in ce am scris mai sus cu privire la primii iudei crestini?

Ma simt datoare sa explic care e rostul acestei discutii: am deschis-o pe topicul O singura biserica, pt. ca voiam lamuriri cu privire la tinerea simbetei sau a duminicii. Deci, nu vreau ca discutia sa se transforme intr-o disputa. Credeti-ma ca nu am cu cine sa vorbesc despre asta, in conditiile in care consider problema pusa de mine una importanta.

" Maamiii, îmi place pielea ta. E ca de câltitză" :)) - din jurnalul unei mămici de băietzel.

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns myrrha spune:

Denizel, scuza-ma ca nu am fost atenta la discutia voastra despre sabbath.
Uite, in fuga, as vrea sa te intreb ceva (si revin la povestea cu iudeii): ce intelegi tu prin "fringerea piinii"? daca era coacerea ei, puteam intelege ca era pentru ca Sf. Pavel urma sa plece a doua zi. Dar e precizata "fringerea". Nu taierea, nu coacerea. E destul de tehnic si de neobisnuit ca sa fie asociat, cred eu, cu un ritual, si anume cel al comuniunii.

Dar m-am uitat in versiunea greaca si latina a pasajului din Fapte 20,7: in greaca e klasai arton si in latina frangere panem. Mie "fringerea" mi-a sugerat imediat mesa, felul in care preotul ridica ostia si o fringe in doua. M-am uitat apoi la versetul cu Cina cea de taina, Matei 26, 26 (uita-te tu daca vrei la ceilalti evanghelisti, www.greeknewtestament.com/B40C026.htm" target="_blank">aici ai un NT cu toate versiunile) si exact aceleasi cuvinte sint folosite pentru ceea ce face Iisus: in greaca ton arton eklasen, in latina panem fregit. Pentru ce fringea piinea Iisus? Eu inteleg prin aceasta fringere daruirea, ruperea din sine, adica esenta impartasaniei (luarea din "partea" Domnului)

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns myrrha spune:

Aaaa, nu sint sigura daca te-am inteles. Deci esti de acord ca era impartasanie in Fapte 20:7, dar ca putea fi in orice zi a saptaminii.
Si totusi, cea mai importanta slujba si comuniune are loc duminica, aceasta este esentiala, si la ortodocsi si la catolici.
Din fapte 20:7 eu inteleg ca fringerea piinii a avut loc pentru ca era prima zi a saptaminii, nu pentru ca Pavel urma sa plece a doua zi. Informatia ca "Pavel urma sa plece in zori" explica prelungirea predicii, nu fringerea piinii. Asa inteleg eu.
Uite inca o data pasajul in latina (Vulgata):
20:7 in una autem sabbati cum convenissemus ad frangendum panem Paulus disputabat eis profecturus in crastinum protraxitque sermonem usque in mediam noctem.
traducerea mea: "insa in prima zi a saptaminii, fiindca/dupa ce ne intilnisem ca sa fringem piinea, Pavel, care urma sa plece in zori, a discutat cu ei si si-a prelungit predica pina la miezul noptii"

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns denizel spune:

Myrrha, exact asta inteleg si eu. E fringerea piinii, care a avut loc si la Cina cea de taina.
Eu cred ca au facut asta, inainte de plecarea Sf. Pavel pentru a se desparti "impartasiti" in amintirea Domnului Iisus.
Exista o probabilitate mare, ca ei sa nu-l mai vada niciodata pe Apostolul Pavel, deci cred ca au vrut sa sa impartaseasca pt. ultima data impreuna.

Uite, am gasit si unul din textele biblice care m-a facut sa-mi pun a problema zilei de odihna: Ioan14 - pazirea poruncilor. uite de asta imi e mie f. teama sa nu gresesc...
Imi scrisese si Elena ceva si chiar am sa caut raspunsul pe care i l-am dat si ti-l pun aici.

Multumesc mult pentru disponibilitate

" Maamiii, îmi place pielea ta. E ca de câltitză" :)) - din jurnalul unei mămici de băietzel.

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns impreuna spune:

Am deschis www.desprecopii.com/forum/topic.asp?TOPIC_ID=59773" target="_blank">aici partea a doua a subiectului.

Impreuna = mami Flavia, tati Mircea si puiutza Sara

Mergi la inceput