INFO: TVA la incasare 2013

INFO: TVA la incasare 2013 | Autor: marius

Link direct la acest mesaj

Documentul fara de care nu iti mai poti deduce TVA din 2013

Sistemul TVA la incasare, care a devenit obligatoriu de la 1 ianuarie 2013 pentru toate firmele cu cifra de afaceri mai mica de 2.250.000 lei, a modificat substantial regulile privind exigibilitatea si deducerea taxei pe valoarea adaugata. Daca in privinta exigibilitatii, informatiile sunt relativ clare si prevad ca TVA devine exigibila la data platii ori cel mai tarziu in 90 de zile calendaristice de la emiterea facturii, in ceea ce priveste deducerea, reglementarile s-au complicat, contribuabilii avand nevoie de un nou document pentru a-si exercita dreptul de deducere a TVA, care pana acum nu era necesar.
Contribuabilii care aplica sistemul TVA la incasare au obligatia sa deduca taxa pe valoarea adaugata din facturile de achizitii numai in momentul in care isi vor plati furnizorii, indiferent daca furnizorii sunt sau nu in sistemul TVA la incasare.
Atentie! Termenul de 90 de zile nu se aplica si in cazul exercitarii dreptului de deducere. Practic reglementarile fiscale permit deducerea TVA numai la momentul platii, indiferent cand se intampla acest lucru.
Deducerea TVA se face prin declararea taxei pe valoarea adaugata ca TVA deductibil in decontul de TVA aferent perioadei fiscale in care se face plata partiala sau totala a facturii de achizitie.
Mai mult decat atat, pentru justificarea deducerii TVA in noul sistem a fost introdusa o conditie suplimentara. Mai exact, este necesar ca cel care isi deduce TVA sa prezinte dovada platii TVA, documentul fiind necesar in cazul in care in tranzactie a fost implicat un contribuabil care aplica sistemul TVA la incasare.
Dovada platii difera in functie de metoda prin care s-a efectuat plata si poate fi un extras de cont, un proces verbal de compensare sau orice alt document care atesta plata respectivei facturi.
Asadar, pentru exercitarea dreptului de deducere a taxei aferente achizitiilor de bunuri/servicii, un contribuabil trebuie sa detina :
• o factura emisa in conformitate cu prevederile art. 155 din Codul Fiscal (Va reamintim ca din 2013 facturile vor contine noi informatii obligatorii);
• dovada platii in cazul achizitiilor efectuate de catre/de la persoanele impozabile eligibile pentru aplicarea sistemului TVA la incasare.
Cum se stabileste data platii
Potrivit prevederilor legale, prin incasarea contravalorii livrarii de bunuri sau a prestarii de servicii se intelege orice modalitate prin care furnizorul/prestatorul obtine contrapartida pentru aceste operatiuni de la beneficiarul sau ori de la un tert, precum:
• plata in bani,
• plata in natura,
• compensarea,
• cesiunea de creante,
• utilizarea unor instrumente de plata.
Normele Codului fiscal clarifica cum se stabileste data platii/incasarii operatiunilor, in functie de metoda de plata.
Astfel, daca plata s-a efectuat prin carduri de debit sau de credit de catre cumparator, data incasarii este data inscrisa in extrasul de cont ori in alt document asimilat acestuia.
In cazul platii in natura, data incasarii este data la care intervine faptul generator de taxa pentru livrarea/prestarea obtinuta drept contrapartida pentru livrarea/prestarea efectuata.
Pentru incasarile efectuate prin cec, cambie si bilet la ordin, data incasarii contravalorii totale/partiale a livrarii de bunuri/prestarii de servicii de catre persoana care aplica sistemul TVA la incasare este fie data inscrisa in extrasul de cont sau in alt document asimilat acestuia, in situatia in care furnizorul/prestatorul care aplica sistemul TVA la incasare nu gireaza instrumentul de plata, fie data girului, in situatia in care furnizorul/prestatorul care aplica sistemul TVA la incasare gireaza instrumentul de plata altei persoane.
”In acest scop se pastreaza o copie de pe instrumentul de plata care a fost girat, in care se afla mentiunea cu privire la persoana catre care a fost girat instrumentul de plata”, mai precizeaza Normele de aplicare a Codului fiscal.
In ceea ce priveste compensarea datoriilor aferente unor facturi pentru livrari de bunuri/prestari de servicii, Normele considera ca furnizorul/prestatorul a incasat, respectiv beneficiarul a platit contravaloarea bunurilor/serviciilor, la data la care se sting total sau partial datoriile.
In plus, reglementarile disting intre mai multe situatii practice, pentru fiecare dintre acestea aplicandu-se reguli specifice.
Mai exact, in cazul compensarilor intre persoane juridice, data incasarii se considera data compensarii, in timp ce in cazul compensarilor in care cel putin una dintre parti nu este persoana juridica se considera ca data incasarii este data la care s-a semnat procesul verbal de compensare. Acest document trebuie sa cuprinda obligatoriu:
• denumirea partilor,
• codul de inregistrare in scopuri de TVA sau codul de identificare fiscala,
• date despre factura: numarul, data emiterii, valoarea, inclusiv taxa pe valoarea adaugata,
• valoarea compensata,
• semnatura partilor
• data semnarii procesului-verbal de compensare
In situatia in care compensarile s-au realizat dupa expirarea termenului de 90 de zile calendaristice de la emiterea facturii, regulile de exigibilitate si deducere difera in functie de cum furnizorul aplica sau nu sistemul TVA la incasare.
Spre exemplu, daca furnizorul/prestatorul aplica sistemul TVA la incasare, exigibilitatea taxei intervine in cea de-a 90-a zi calendaristica de la data emiterii facturii.
In schimb, daca el nu aplica noul sistem de TVA exigibilitatea taxei intervine potrivit regulilor generale de exigibilitate de la art. 134^2 alin. (1) si (2) din Codul fiscal (la data la care are loc faptul generator, la data emiterii unei facturi, la data la care se incaseaza avansul, la data extragerii numeralului din masini automate de vanzare, de jocuri sau din alte masini similare).
Deducerea TVA amanata la data platii – cand nu se aplica?
Regulile sistemului TVA la incasare stabilesc si cateva operatiuni pentru care deducerea TVA nu este amanata pana la data platii. In aceasta categorie se inscriu:
• Achizitiile intracomunitare de bunuri
• Importurile
• Achizitiile intracomunitare de servicii cu taxare inversa
• Achizitiile intracomunitare de servicii supuse masurilor de simplificare




www.avocatnet.ro/content/articles/id_32005/Documentul-fara-de-care-nu-iti-mai-poti-deduce-TVA-din-2013.html#axzz2M56fjxTn" target="_blank">Sursa

Raspunsuri

Inceputul discutiei

Link direct catre acest raspuns adi2003 spune:

Bine de stiut.

Mergi la inceput