Ce mi-as dori sa se predea in scoli?

Ce mi-as dori sa se predea in scoli? | Autor: Elena

Link direct la acest mesaj

Din cate am vazut eu, in scoli accentul se pune aproape exclusiv (cam 90%, zic eu) pe cunoasterea exterioara si foarte, foaarte putin pe cunoasterea interioara a omului. Psihologie se face doar in clasa Xa, nu? corectati-ma, daca gresesc.

Am citit de curand cuvintele lui JP Sartre: “oamenii au descoperit tot ceea ce era de descoperit mai putin cum sa isi traiasca viata”!
Si mi-am dat seama cat este de adevarat si ca stim o multime de lucruri despre lucrurile exterioare: studiem atomul in cele mai mici amanunte, traim in secolul web 2.0, avem zeci de gadget-uri, dar cate de multe stim despre noi insine?

Mi-as dori ca in scoala, copiii sa invete si despre:

- iubire - cum sa deosebeasca iubirea adevarata de pasiune si de infatuare; cum sa se recunoasca semnele unei relatii abuzive sau ale unei dependente; cum sa isi pretuiasca corpul asa cum trebuie si sa nu se lase folositi/e doar ca jucarii sexuale; cum sa invete sa isi asculte instinctul, care nu ii inseala niciodata si care le spune mereu, daca-l asculta, cand sa spuna stop sau sa mearga mai departe

- cum sa devina persoane cu incredere in sine ridicata - acest lucru mi se pare esential, tinand cont ca intre 12 si 18 ani asta e una din principalele probleme ale copiilor; sa le explice de ce este bine sa aiba o incredere ridicata in sine.

- cum sa invete sa spuna NU atunci cand trebuie si sa invete sa respinga pe cei care vor sa-i domine sau sa-i submineze

- cum sa isi evalueze singuri punctele tari si slabiciunile - am intalnit o multime de adulti care nu au fost in stare sa spuna un singur punct tare, iar altora le-a luat minute bune de gandire pana au putut spune 2-3 lucruri bune despre ei; toti mi-au spus ca nu s-au gandit niciodata la acest lucru!

- managementul timpului - sa invete sa prioritizeze, sa invete sa pretuiasca valoarea timpului si sa fie constienti ca acele clipe nu se vor intoarce vreodata

- cum sa invete sa dea - sa dea atit cat trebuie, cum trebuie si cui trebuie;

- cum sa devina o persoana echilibrata - sa invete sa isi controleze/tempereze mania, pentru cei mai aprigi, cum sa invete sa isi invinga timiditate, pentru cei mai timizi, etc.

- pentru preadolescenti, sa li se spuna ce transformari urmeaza sa se petreaca in corpul lor odata cu intrarea in adolescenta - sa isi dea seama ca sunt absolut normali, ca nu e nimic in regula cu ei, ca toate manifestarile si emotiile pe care le simt sunt normale pentru perioada prin care trec.

- cum sa aiba o 'relatie' sanatoasa cu banii - poate rideti, dar multe convingeri gresite care ne marcheaza apoi toata viata se formeaza exact in perioada asta scolara. Copiii aud cuvinte de genul 'banii sunt murdari', 'banii sunt ochiul dracului', 'numai cei care fura au bani multi', 'nu poti castiga bani din munca cinstita', 'in familia noastra nimeni nu a fost in stare sa faca bani'. Toate acestea sunt doar pareri sau convingeri ale adultilor, care sunt neadevarate, insa pot influenta irevocabil viata unui copil. Pentru ca la randul lui si le va insusi si chiar daca el va depune eforturi in a castiga bani, subconstientul lui 'impregnat' cu astfel de credinte false il va sabota continuu si nu va putea ajunge la un nivel de prosperitate prea ridicat.

Nu vreau prea multe, nu?

Vad ca in multe scoli la optional se face tot matematica (din dorinta parintilor sau a scolii), ne straduim din greu sa facem din copiii nostri mici genii, dar mi-e teama ca vor fi doar toba de matematici, dar vor uita sa se intrebe ei CINE sunt.....

Poate multi vor spune ca asta nu este treaba scolii, ca aceste lucruri trebuie sa le invete parintii acasa sau sa le descopere ei singuri, insa macar o particica din aceste probleme daca le-ar atinge si la scoala, cred ca ar fi foarte benefic pentru copii. Plus ca in multe cazuri, nici parintii nu stau prea bine la aceste capitole si atunci copilul chiar nu prea are de unde sa le afle, daca nu este expus la acest gen de informatii.

Voi ce credeti?



_________________________

www.youtube.com/watch?v=ZHcAQPu3LJM" target="_blank">RObotzii au succes, TU ai?

spune-mi ceva bun

Raspunsuri

Inceputul discutiei

Link direct catre acest raspuns portocalia spune:

da, frumos. cred ca multe din invatamintele astea pot fi integrate la diverse materii: biologie, economie, romana, limbi straine.

eu mi-as dori ca in scoala sa NU se predea religie, sau daca e musai, sa se predea istoria religiilor, de catre profesori si nu de catre popi. si accentul sa cada pe mostenirea culturala pe care fiecare religie o poarta cu ea, pe cat de diversa e aceasta mostenire la nivel de mapamond, pe toleranta si intelegere si NU pe dogme, rugaciuni, frica de doamne-doamne si alte prostii.

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns Ioana_Pos spune:

Citat:
citat din mesajul lui portocalia

si accentul sa cada pe mostenirea culturala pe care fiecare religie o poarta cu ea, pe cat de diversa e aceasta mostenire la nivel de mapamond, pe toleranta si intelegere si NU pe dogme, rugaciuni, frica de doamne-doamne si alte prostii.



Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns Ioana_Pos spune:

Foarte bine ar fi daca s-ar preda si altceva decat 'cultura generala'.

Elena, o parte dintre cele enumerate de tine e bine sa le aiba copilul 'de acasa'. Cred ca increderea in sine, de exemplu, nu prea poti sa o predai. E ceva ce vine din felul in care copilul e incurajat sa rezolve situatii, sa isi exprime puncte de vedere etc si asta se obtine mai degraba 'facand' nu 'zicand'.

Ce as propune eu ar fi si cursuri practice (nu traforaj si tricotat ca acum 15-30 de ani ) ci cursurie de 'gospodarie' - home economics. Sigur ca nu toti se omoara sa gateasca sau sa se gandeasca la design interior, insa cursuri de nutritie ar fi binevenite la orice varsta si pentru ambele sexe. Ma gandesc mai ales in ideea in care se promoveaza tot mai mult mancarea/ bauturi nesanatoase.


Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns grati.ela spune:

Citat:
citat din mesajul lui portocalia

da, frumos. cred ca multe din invatamintele astea pot fi integrate la diverse materii: biologie, economie, romana, limbi straine.

eu mi-as dori ca in scoala sa NU se predea religie, sau daca e musai, sa se predea istoria religiilor, de catre profesori si nu de catre popi. si accentul sa cada pe mostenirea culturala pe care fiecare religie o poarta cu ea, pe cat de diversa e aceasta mostenire la nivel de mapamond, pe toleranta si intelegere si NU pe dogme, rugaciuni, frica de doamne-doamne si alte prostii.



sunt pentru ore de gastronomie si indeletniciri practice in locul celor de educatie tehnologica; o ora de matematica sa vizeze doar aspectele din viata de zi cu zi (matematica aplicata); tin sa se faca logica inca din scoala generala.

Psihologia sta bine la clasa a zecea...

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns portocalia spune:

Citat:
citat din mesajul lui Ioana_Pos

Foarte bine ar fi daca s-ar preda si altceva decat 'cultura generala'.

Elena, o parte dintre cele enumerate de tine e bine sa le aiba copilul 'de acasa'. Cred ca increderea in sine, de exemplu, nu prea poti sa o predai. E ceva ce vine din felul in care copilul e incurajat sa rezolve situatii, sa isi exprime puncte de vedere etc si asta se obtine mai degraba 'facand' nu 'zicand'.



de fapt, cred ca multe din lucrurile astea se invata schimband modul de predare si interactiune in clasa. nu stiu cum mai e acum in ro, dar pe vremea mea nu se auzise de prezentatii. ori invatamantul occidental pune accentul majoritar pe capacitatea de a prezenta unei audiente un anumit subiect. eu nu am facut asta never-ever in scoala romaneasca si cand m-am lovit prima oara de el, la facultate, in olanda, mi-a fost foarte greu. in primul rand mi-a fost greu sa-mi inving "comanda" inoculata in scoala romaneasca de a nu vorbi neintrebata, de a raspunde doar la subiect, de a astepta ca profesorul sa-ti dea dreptul sa vorbesti. asta in vreme ce pretutindeni se pune accentul pe interactiune si comunicare, pe schimbul liber de idei.

poate s-or mai fi schimbat lucrurile intre timp. sper.

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns Elena spune:

Citat:
citat din mesajul lui Ioana_Pos

Foarte bine ar fi daca s-ar preda si altceva decat 'cultura generala'.

Elena, o parte dintre cele enumerate de tine e bine sa le aiba copilul 'de acasa'. Cred ca increderea in sine, de exemplu, nu prea poti sa o predai. E ceva ce vine din felul in care copilul e incurajat sa rezolve situatii, sa isi exprime puncte de vedere etc si asta se obtine mai degraba 'facand' nu 'zicand'.

Ce as propune eu ar fi si cursuri practice (nu traforaj si tricotat ca acum 15-30 de ani ) ci cursurie de 'gospodarie' - home economics. Sigur ca nu toti se omoara sa gateasca sau sa se gandeasca la design interior, insa cursuri de nutritie ar fi binevenite la orice varsta si pentru ambele sexe. Ma gandesc mai ales in ideea in care se promoveaza tot mai mult mancarea/ bauturi nesanatoase.


Ioana, mami de zambarici

Sa va traiasca puiutii, sa fie sanatosi si norocosi!




Asa este, e adevarat ca increderea in sine se formeaza incurajand copilul,insa sa stii ca este de folos si sa-i dai si cateva notiuni de teorie, de exemplu cum sa recunosti, care sunt simptomele, etc. Daca increderea in sine nu s-ar insusi si din teorie, din experienta altora, n-ar exista atitea carti si cursuri pe tema asta.
Pot sa-ti dau doua exemple concrete - cazul meu - increderea mea in mine a crescut enorm dupa ce am citit carti pe tema asta.
Un alt exemplu, vorbeam cu fetita mea si ma intreba de ce o prietena de-a ei s-a comportat in acel fel si i-am explicat - pentru ca are o incredere scazuta in ea. De atunci, a prins ideea si cand vorbim de ea sau de alte persoane deja isi da seama, recunoaste simptomele unei increderi scazute in sine. E bine stiut ca primul pas spre vindecare este constientizarea problemei.

Promovarea cursurilor de nutritie este intr-adevar o idee excelenta!

Citat:
in primul rand mi-a fost greu sa-mi inving "comanda" inoculata in scoala romaneasca de a nu vorbi neintrebata, de a raspunde doar la subiect, de a astepta ca profesorul sa-ti dea dreptul sa vorbesti. asta in vreme ce pretutindeni se pune accentul pe interactiune si comunicare, pe schimbul liber de idei.


Portocalia, sa vezi acum ce s-au schimbat lucrurile in Romania! copiii vorbesc in mare parte numai neintrebati ! majoritatea sunt chiar foarte dezinvolti.




_

www.youtube.com/watch?v=ZHcAQPu3LJM" target="_blank">RObotzii au succes, TU ai?

spune-mi ceva bun

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns sanziana27 spune:

Multe subiecte propuse de voi sunt deja cuprinse in programele scolare la diferite materii sau la ora de consiliere.
Dar...exista o diferenta foarte mare intre copii:de mediu, de educatie, de perceptie si numarul lor intr-o clasa este foarte mare!
Eu sunt genul de profesor care nu fac o drama daca a trecut ora si am vorbit despre un subiect aparut in clasa si copii vor sa-l discute. Materiile mele imi permit aceasta legeritate a abordarii, dar sunt si materii unde o lectie "pierduta" este pierduta sau cel putin asa sustin unii colegi.

Si mai este o mare problema in abordarea orelor: baza materiala (am avea nevoie permanent de suport:fise, hartii, acces la laboratoarele de info...)Scoala ti le pune la dispozitie limitat, atunci si munca ta este limitata. Aud de nenumarate ori "eu nu mai dau bani pentru xerox" pai stai ca nici eu ca profesor nu rezist sa xeroxez pentru 21 de clase la cate predau anul acesta dintr-un salariu de nici o mie de ron.

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns Ioana_Pos spune:

Citat:
citat din mesajul lui sanziana27

Multe subiecte propuse de voi sunt deja cuprinse in programele scolare la diferite materii sau la ora de consiliere.


Sanziana, am recitit lista postata de Elena si nu vad cum ar fi acoperite de materiile scolare. Poate nu am o imagine completa pentru ca nu lucrez in sistem, dar 'cum sa spui nu' sau 'managementul banilor' nu vad sub umbrela cui ar fi.

Sub aspectul lipsurilor materiale din scoli sunt de acord. Si aici cred ca pot exista initiative. O ora in care sa se mearga la muzeul de istorie/ geologie/ stiinte naturale sau la zoo (mai departe) sau gradina botanica presupun cheltuieli rezonabile, elevii si grupurile avand reduceri.

Dorintele pe care le exprim eu aici nu inseamna ca arat voalat cu degetul sistemul/ profesorii ci asunt doar atat: dorinte. Mi-ar placea ca fie-mea la scoala sa invete sa cante la un instrument (ceva care sa poata fi carat la scoala, gen flaut) sau macar din cand in cand sa li se aduca o chitara la ora de muzica si sa asculte muzica, sa inteleaga cum se formeaza sunetele si cum se combina ele armonios.

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns viviana spune:

Ma intereseaza foarte tare parerile voastre.

Inainte de vacanta de primavara, a aparut o saptamana in care nu se fac ore si se cheama "Scoala altfel".

Deocamdata profesorii nu au hotarat exact ce ar putea face cu elevii in aceasta saptamana.

Haideti sa-i ajutam putintel.




Daca privesti in sus si nu simti invidie, daca privesti in jos si nu simti dispret, atunci esti un om deosebit
vivi

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns gabriela_tutuianu spune:

pentru subiect

totusi sa nu uitam ca grija pentru dezvoltarea viitorului adult ii revine in primul rand familiei . apoi cum familia are - mai intotdeauna -alte prioritati si cum acest tip de educatie care ar ajuta copilul sa inteleaga care sunt lucrurile importante si prioritare , atunci acest lucru ar trebui facut in scoala unde timp nu este nici macar de a completa si a trece in revista materia fiecarui profesor- de , scoala informativa , nu formativa . oamenii de la catedra sunt si ei parinti care au copii si o gramada de prioritati , care se ocupa din ce in ce mai mult de scoala si alte activitati menite sa-i ajute pe profesori sa supravietuiasca - sotul meu are 21 de ani vechime , cel mai inalt grad didactic , studiaza/ se pregateste pentru ore cel putin alte 2/3 ore / zi in afara orelor de curs , iar salariul lui abia ajunge 10 milioane - asa ca ramane timp din ce in ce mai putin sa te mai gandesti la altele in afara de materie si nu poti completa prin ceea ce faci ceea ce familia ar fi trebuit sa faca pentru copil , dar ai putea completa cand aportul familiei in dezvoltarea micutului este una serioasa .

cum sa va povestesc o intamplare de la scoala ca sa ma explic mai bine . vine la sotul meu o fetita din clasa unde este diriginte - clasa a sasea - si se plange ca un baiat o tot sicaneaza , impinge , trage de par etc . merge sotul meu sa discue cu baiatul respectiv , il intreaba de ce face asta si baiatul ii spune ca este indragostit de fata respectiva . atunci sotul meu sta de vorba cu el si ii explica ca nu asa trebuie sa se poarte cu o fata de care ii place si ca ar trebui sa ii vorbeasca frumos , sa ii aduca o floare/ ciocolata etc ca sa fac si adultii etc . baiatul pare ca intelege , pleaca promitand ca nu mai face iar a doua zi , cum intra in scoala alearga la sotul meu si-i spune : - domnul diriginte , stiti ce a spus tata despre bianca ? ca nu merita floare , ci merita sa fie jumulita si batuta ca coasa in dinti pentru ca asa e bine sa te porti cu fetele ; sa te stie de frica .

ce ziceti ? este usor sa educi ceva ce nu poate fi educat ?

Mergi la inceput