De ce logopezii incep terapia vorbirii dupa 4 ani

Raspunsuri - Pagina 9

Inceputul discutiei

Link direct catre acest raspuns tonicutu spune:

Try, nu pot sa ma culc pana nu-ti spun ca aceeasi greseala am facut-o si eu,NU il lasa sa se joace prea mult singur ,joaca-te cu el,daca nu te baga in seama schimba-ti vocea(ca si a mosului),daca ai animale de la ferma incepe sa ii spui pe rand cum fac ele sau ca sunt roz,albe ...orice dar vorbeste.Asta am facut si eu acum 3 luni am tot explorat internetul,jucariile le aveam aproape dar nu stiam nici eu cum sa o atrag spre ele.Inca ceva ,daca ai ,,cutiuta muzicala ,,sunt cantecele cu animale sau pt copii pune-i aia cu rata si arata-i rata sau altceva.Melodia se numeste :Sade rata pe butoi,o gasesti pe www.tvcopii.ro la melodii romanesti.Numai bine! PA!

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns arminad spune:

Citat:
Ma simt fara energie deja numai cand ma gandesc la intregul proces. Cred ca ieri am realizat ca probabil va fi nevoie de terapie ani de zile de-acum incolo. Am citit un pic pe net despre motor planning si nu mi-a placut ce am vazut acolo - dispraxia - si intr-un fel nu mi se pare ca are asta. Da, are un motor planning dificulty, dar nu mi se pare ca i se potriveste toata descrierea de dispraxia.
Poti sa-mi spui cam cand se poate vorbi de dispraxia si cand de apraxia? sa-mi faci niste delimitari mai pe intelesul oricui? Se poate pune un astfel de diagnsotic la 2 ani jumate?

Try ,noi am adunat avut intre 2 si 6 ani un palmares de diagnostice.E foarte greu sa spui la doi ani ce este .Eu m-as concentra in primul rind pe limbaj in momentul asta .Referitor la logopedie as vrea sa punctez doar ca am vazut ca exista diverse abordari din partea logopezilor .Aici(in US) am constatat o abordare mai pragmatica in sensul ca se merge pe ideea ca e important ca un copil sa comunice ,indiferent cum o face ,cu ajutorul pictogramelor ,prin gesturi ,cu cuvinte ,silabe sau chiar o litera din cuvint .A reusi sa "comunice 'reduce frustrarea ,sporeste increderea copilului si dorinta de a incerca mai mult.Logopezii au preluat mult din terapiile comportamentale folosite in cazul copiilor autisti .Logopeda lui Dan a facut cu el PECS ,ne-a invatat si pe noi si a mers destul de bine la el.Exercitiile de dezvoltare a aparatului fonoarticular ,cum i se spune in Ro ,sunt lasate pe mai incolo cind copilul are deja suficient limbaj sa comunice ,adica e important sa ai ce slefui . Problemele de limbaj nu se datoreaza ,in opinia lor ,decit rareori faptului ca un copil are probleme de motricitate ,de a forma cuvintele ,cauzele pot fi multiple.O carte f buna care pe mine m-a ajutat este
http://www.amazon.com/Childhood-Speech-Language-Listening-Problems/dp/0471387533/ref=pd_bbs_sr_1?ie=UTF8&s=books&qid=1227655434&sr=8-1
Referitor la problemele de motor planning ..le-a avut si Dan ,inca le mai are si le va avea mereu ,in ciuda eforturilor f mari pe care le-am facut sa le depasim .Doar ca in timp le-am acceptat si am facut o sortare a prioritatilor ,adica am zis ca important e sa vorbeasca ,apoi sa depasim toate problemele de self-help adica toaleta ,mincat singur ,imbracat ,incaltat etc pe care le-a facut tirziu dar pina la urma le-a facut pe toate si apoi mai la coada e partea cu joaca .Acum dupa doi ani de terapie ocupationala (cred ca v-ar ajuta si pe voi)bani si timp investit in tot felul de activitati ,a pus jucariile in cutii si a declarat oficial ca nu ii place sa se joace cu ele ,ca nu i-a placut niciodata si ca le va dona altora .Am ramas cu electronicele ,calculator ,video games ,board games(le adora ) ,mai nou sah .La sporturi e dezastru dar pina la urma a invatat si sa mearga pe bici ,si sa inoate ,fara profesor,desi am cheltuit mult pe cursuri .In fine a facut tot ce implica motor planning ,greu .incet ,tirziu ,cu mult efort din partea lui si a noastra ,in schimb a fost brici de la doi ani in tot ce inseamna calculator ,logica ,are memorie vizuala fantastica .Asa cum se spune si in articolul pe care l-am postat la subiectul lui Happy in To ,am privit partea plina a paharului adica "focus on the potential strengths of the disorder"

Eu am cumparat produse de la theraproducts.com ,sunt bune ,livrarea e rapida si gratis daca ai cumparat peste o anumita suma .Nu am cumparat jucarii ci tot felul de produse pt self-help ,pt scris ,carti etc.


Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns try spune:

Tonicutu, nu pot spune ca se joaca singur in ideea ca nu prefera pe altcineva si se izoleaza singur. Din contra, am privit-o ca pe-o evolutie, nu a facut asta de la inceput. In sensul ca acum a ajuns la performanta sa se bucure si de joaca in unul singur. Aude vorbindu-se in jurul lui non-stop: frate-su are 4 ani si-i turuie gura neincetat, mamaie e cu ei toata ziua acasa, iar dupa ce venim si noi de la servici suntem 4 persoane vorbitoare pe langa el. Nu-i lipsit de atentie, mai cu seama ca de cand am constatat intarzierea de vorbire, ne-am focusat mai mult pe el.

Arminad, realizez foarte bine tot ceea ce spui tu in mesaj. Stiu ca nu poti pune un diagnostic asa usor in sfera asta, insa o oarecare categorisire pe mine ma ajuta sa stiu incotro ma axez pe terapia lui. Pt ca realizez din ce in ce mai bine ca haturile-s la mine-n mana si ca nu pot sta relaxata pe spate asteptand sa faca altii ceva pt adrian. Mi-am dat seama ca eu trebuei sa am initiativa in orice inseamna terapie pt el. Si pt ca primele observatii (indiferent daca are sau nu pus un diagnsotic) ne arata ca el are dificultati in sfera motricitatii buzelor si a motor planning-ului, atunci pe asta marsez acum. Am studiat apraxia (pt speech) si dispraxia (pt motor planning) pe net mai mult ca sa ma ajute sa inteleg cu ce se confrunta copiii astia si care-i abordarea lor in terapie.
Am si eu o carte de speech therapy scoasa de The Hanen Centre "It takes two to talk" (parca asa se numeste cartea) si este destul de completa, macar sa ajung sa lucrez eu cum trebuie dupa recomandarile lor. Am urmat si 4 sesiuni de parents work shop la centrul unde a fost evaluat adrian dpdv al vorbirii, sesiuni care au fost ghidate tocmai dupa aceasta carte. Acum sunt in punctul in care trebuie sa ma organizez si sa imi creez 30-45 minute/zi de lucru intens cu adrian pe problemele lui specifice, nu doar sa exersez cu el cand pot ca daca las pe cand pot, nu pot niciodata, timpul mi-e un mare dusman. Daca reusesc sa mentin ritmul asta cu el cateva luni, pot sa trag o linie si sa vad apoi daca face o diferenta sau nu in comunicarea lui.
Ceea ce am citi si aflat in ultima luna de zile mi-a schimbat f mult optica in privinta dialogului cu adrian.
Eu simt acut nevoia unei forme de comunicare cu el. Pt ca desi nu poate comunica verbal, si comunicarea prin semne e destul de limitata. Si caut acum sa il invat cateva semne care sa ne usureze comunicarea zilnica/de baza cu el.

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns arminad spune:

Citat:
Pt ca realizez din ce in ce mai bine ca haturile-s la mine-n mana si ca nu pot sta relaxata pe spate asteptand sa faca altii ceva pt adrian. Mi-am dat seama ca eu trebuie sa am initiativa in orice inseamna terapie pt el.

Este f adevarat ,insa a intelege exact care sunt problemele ia ceva timp ,luni, poate ani ,in care citesti ,participi la terapii ,inveti ,intre timp copilul evolueaza si ce era valabil ieri nu mai e azi si tot asa.Ce am vrut eu sa zic e ca problemele de motor planning fac parte din strategia pe termen lung pe cind cele de limbaj din cea pe termen scurt si care trbuie abordata imediat.
Dispraxia motorie e mai greu de diagnosticat acum insa cea verbala (apraxia )eu zic ca poate fi diagnoticata chiar si la doi ani de un logoped bun.Eu imi amintesc ca Pe Dan l-a evaluat vreo doua sedinte dupa care ne-a intocmit un raport in care ne-a spus ca nu are apraxie verbala ci ca are in egala masura probleme atit pe partea de limbaj expresiv cit si pe cea de limbaj receptiv .Cu ceea ce stiu acum ,inclin sa cred ca erau mai mari problemele pe partea de receptiv (de prelucrare a informatiei auditive )decit pe expresiv (de redare ). Tocmai de asta cred ca a mers asa de bine PECS.

Citat:
Eu simt acut nevoia unei forme de comunicare cu el. Pt ca desi nu poate comunica verbal, si comunicarea prin semne e destul de limitata. Si caut acum sa il invat cateva semne care sa ne usureze comunicarea zilnica/de baza cu

Poti sa incerci si tu cu pictograme ,e simplu ,ieftin ,e plin netul de pictograme cu obiecte si actiuni .Nu se stie niciodata ..

Cartea pe care am mentionat-o eu e mai mult o clasificare a problemelor de limbaj , simptome ,etc te ajuta mai mult sa vezi daca nu te-ai incadrat gresit intr-o categorie sau alta ,cea pe care ai mentionat-o tu iti spune ce sa faci ..

As mai face o remarca referitoare la faptul ca se vorbesc doua limbi in jurul lui .La noi asta a fost o problema ,in momentul in care am trecut doar pe engleza lucrurile s-au schimbat total .A fost o decizie dureroasa dar a meritat .

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns try spune:

Citat:
Eu imi amintesc ca Pe Dan l-a evaluat vreo doua sedinte dupa care ne-a intocmit un raport in care ne-a spus ca nu are apraxie verbala ci ca are in egala masura probleme atit pe partea de limbaj expresiv cit si pe cea de limbaj receptiv

Ei, uite, adrian in schimb are un limbaj receptat bun (eu cel putin asa-l consider), insa sta prost la capitolul limbaj exprimat. Deci la noi diferenta e mare intre cele doua si asta e o caracteristica a dificultarilor de vorbire de natura oral motor.

Eu de cand a facut adrian 18 luni (acu mare 2 ani si 3 luni) tot scormonesc dupa cauze si toate cele. De la 1 an eu am simtit ca el are o problemutza legata de vorbire, insa acest simtit era o chestie de instinct, nu puteam spune clar de ce anume simtea mca e o problema. Apoi la 18 luni am cerut audiograma si asa am descoperit ca are o pierdere partiala de auz. Asa mi-am explicat si intarzierea de vorbire. Teste repetate ne-au aratat ca are lichid in ureche care nu se elimina singur si am banuit ca asta e cauza intarzierii de vorbire. Una peste alta, la 23 de luni i s-au montat tubuletele si auzul s-a corectat in totalitate. Am rasuflat usurata si-am asteptat sa vad evolutie si la nivel de limbaj. 3 sapt am vazut evolutie atat in limbaj, cat si-n intregul comportament, dar apoi iar a stagnat. De atunci grijile mele au sporit mereu si cu fiecare saptamana am inteles ca nu mai pot da vina pe pierderea de auz pe care a avut-o timp de 6-9 luni cat a avut lichidul in urechiuse, era clar ca daca asta era cauza principala, ar fi trebuit sa se recupereze mai repede si fara ajutor de specialitate.
Din august-sept am inceput cautarile, am inceput sa ma uit dupa logoped, l-am dat la gradi 2 zile pe sapt sa ajutam cu comunicarea de toate felurile etc.

Legat de limba vorbita, sa stii ca si eu sunt intr-o cumpana. In sensul ca de cand am inceput terapia am observat cat de grele sunt anumite cuvinte romanesti ca pronuntie si cat de simple sunt echivalentele lor in engleza (deschide-open, sus-up) si tocmai ce-am vorbit cu logopeda ref. la asta si mi-a zis ca trebuie sa ma horatasc pe o singura limba sa lucrez cu el. Eu probabil ca o sa raman pe romana pt ca acasa cu el toata ziua, cat sunt eu la servici e mama mea (pe care incerc s-o invat sa aplice cat mai multe principii cu el in comunicare), deci pana una alta el e mai expus la romana. Singurele lui surse reale de engleza sunt desenele (dar alea sunt o metoda pasiva de invatate) si cele 2 zile de daycare/sapt. Daca l-as fi avut in daycare toata ziua, fara nici o remuscare as fi trecut pe engleza pt ca acolo ar fi fost expus permanent englezei. Sincera sa fiu nici nu stiu cat vom putea sa ne permitem acest lucru (la cat de scumpe-s daycare-urile aici), deci e posibil sa nu fie o activiate de lunga durata pt el pana incepe JK. Logopedia la fel, mi-o permit anul asta din belsug ca e sfarsit de an si mai am 700$ de cheltuit pana-n Dec. La anul am tot 1000, dar probabil ca se vor duce in primele 3-4 luni. Nu stiu ce-o sa fac pana incepem logopedia platita de stat (iulie 2009) - probabi lc-o sa trag de sedinte si-o sa le raresc, pe masura ce-mi insusesc si eu metodele de lucru cu el acasa probabil ca o sa simt mai rar nevoia terapiei (care oricum la varst asta de 2 ani jumate e mai mult idreptata catre parinti).


Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns tonicutu spune:

Try,nu vreau sa-ti dau sfaturi dar te rog sa incerci cu vitamine,(Complex B)a mea de la o zi la alta spunea cate un cuvant.Ieri a zis apa si are 2,6 ani.STIU CA INTELEGE,dar nu spune sau spune in chineza.Am inceput si logopedia daca se poate numi asa,de fapt se joaca acolo.Mai invat si eu ceva,dar am citit ca pana la 4 ani copii nu se pot evalua bn pe parte de limbaj...asa mi-a zis si pediatra.Toate bune!

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns try spune:

Tonicutu, mersi de sugestii (daca nu vrei sa le numesti sfaturi, oricum le-ai numi ele sunt bine venite intotdeauna). Chestia cu vitaminele si alte asemenea... nu prea sunt genul sa dau copilului ceva dupa ureche, adica fara recomandarea medicului. Adica nu sunt genu lsa ma duc in farmacie si sa iau compelx de vitamine pt ca ma simt slabita etc. daca nu am fost in prealabil la un dr si mi-a recomandat asta. Cu atat mai mult cand e vorba de copii si cu atat mai mult cand e vorba despre cel mic cu care avem un lung istoric de sanatate. Merg sapt. viitoare la un naturist cu care sa discut diverse aspecte legate de imbolnavirile de sezon, despre intarirea imunitatii, crestera poftei de mancare etc. si tot ce-mi poate recomanda in privinta lui.

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns Cristina_C spune:

Baietelul meu a avut 2 probleme ( care intre timp s-au rezolvat). Prima- il spunea pe s cu limba intre dinti si a doua - in loc de sh spunea s si in romana, si in germana, fireste. Aproximativ 1 an a durat terapia la logoped, de la 4 ani si jumatate pana la 5 ani si jumatate. Intai s-a corectat s-ul spus cu limba intre dinti, a devenit s normal si apoi a reusit sa pronunte si sh-ul.

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns DanaMario spune:

Try tu cum ai gasit tu logopedul la care mergeti acum?
Pur si simplu ai cautat pe internet sau ti-a fost recomandat de cineva?

Esti multumita de el, ai impresia ca te ajuta?



Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns try spune:

Dana, am mers pe siteul www.osla.on.ca/chil/search.asp?code=OSLA-SPEECH-PAT" target="_blank">OSLA recomandat de cei de la Infant Development si de la Grandview (asta e doar in Durham region). Completeaza campurile alea de acolo ca sa vezi lista de speech pathologist din orasul tau. La area of specialty eu am selectat speech delay, dar apoi am obtinut si lista de la oral motor delay pt ca asta era ceea ce banuiam ca ne caracterizeaza pe noi si vroiam o lsita restransa cu cei care lucreaz direct pe problema asta. Si m-am apucat sa sun la ei si sa las mesaje. Am dat si cautari pe net dupa ei ca sa vad daca gasesc impresii, review-uri etc. Nu m-au suant decat cam o treime inapoi. O pers mi-au spus ca nu lucreaza cu copii asa mici, alta ca pt categoria lui de varsta face sedinte odata la 3-4 sapt. (eu vroiam saptamanal) etc. Si in final m-am dus la tipa care mi-a oferit cea mai rapida programare si care era aproape de casa noastra, iar din convorbirea telefonica mi-a inspirat incredere.

Daca dai de parinti care deja au lucrat cu respectiva persoana, e cea mai buna cale sa afli despre SP, dar exista riscul ca pe problema respectiva sa fie bun/slab ca profesionist si nu pe problema voastra sau exista riscul sa dai de o mamica super pretentioasa careia pt care inca nu s-a inventat specialistul necesar pt copilul ei (intelegi ce vreau sa spun). Trebuie sa ponderezi informatiile dupa ce-ti spune si instinctul.
Poti sa mergi si pe incercari, in sensul ca atunci cand simti ca respectivul SP nu e cel mai potrivit pentru copilu ltau, cauti un altul. Dezavantajul major e ca pierzi bani. In sensul ca de aceeasi bani puteai cumpara speech therapy de o mai buna calitate la alt SP. Un alt inconvenient al mutarii de la un SP la altul e ca fiecare cere propria evaluare la inceperea lucrului cu copilul, deci o sesiune de o ora sau 1,5 h e pierduta.
Preturile variaza intre 60-220$/ora. Pretul cel mai des intalnit pe piatza e de 125$/h (asta mi-a fost confirmat si-n cautarile mele). Noi atat platim. Cu cat ai citit aflat mai multe despre speech terapy pe internet sau din alte surse, cu atat iti va fi mai usor sa iti faci o parere depre un SP. Cand esti luata ca din oala si peste naopte decizi sa mergi la un SP cu copilul desi tu nu stii mare lucru despre ce inseamna speech therapy, risti sa nu poti face diferenta intre un SP bun si unul mai putin bun si in felul asta sa consumi sedinte bune pana iti dai seama ca nu e ceea ce cautai pt copilul tau.

Eu am fost si la o serie de 4 sedinte la Grandview pt parinti, numite Workshop for parents unde ne-au introdus un pic in tainele terapiei, ne-am facut o parere macar despre ce inseamna lucrul cu copilul acasa, ce asteptari sa avem, ce tinte sa ne facem, metode de lucru etc. Iti deschide un pic ochii si realizezi ca modul in care comunici tu cu copilul acasa are carente, ca nu ai realizat cat de important e cutare sau cutare lucru sau ca tu faceai ceva gresit acasa cu copilul pt ca asa-ti spunea instinctul, etc. Nu stiu in zona unde locuiesti tu daca exista un for similar Grandview-ului din regiunea unde stau eu si daca poti accesa un astfel de workshop for parents only. Eu iti pot da nr lor de tel si sa-i intrebi daca exista asa ceva in zona ta sau daca poti veni tu la Grandview si sa te inscrii la workshop-ul lor (dar in prealabil trebuie sa fi fost referita de un dr. catre centrul lor unde sa i se fi facut o evaluare copilului). noi am facut in iulie un multi-level assesment si la sf. mi-au spus de acest workshop for parents. Nu stiu sigur daca se organizeaza lunar, eu am pierdut sesiunea din Oct si am fost la cea din Nov. (dar din Iulie pana in Oct. nu au avut aceste sesiuni). Ma poti suna oricand daca simti nevoia sa impartasim info, iti trimit nr de tel. pe pm.

Mergi la inceput